torsdag 23 september 2010

Är avrättning mord?

Hon anses att ha en 14 årings förstånd. I natt avrättas hon. Jag finner inga ord ärligt talat. Hon ska ha beställt mord på sin make och styvson. De som utförde morden fick livstids fängelse. Min fråga blir: Kan hon verkligen ha planerat detta med ett förstånd som en 14 åring?

Ja tittar man på hur samhället ser ut i verkligheten så kan hon väl det. Det är ju tyvärr många andra tonåringar som har gjort sådana här hemska saker. Men är hon värd ett dödsstraff? Det kan ju diskuteras tycker jag. Med det förståndet så känns det som att de avrättar ett barn.

Jag läste även om hur de gör i Irak med homosexuella. De limmar i hop deras anus och ger dom sedan laxermedel. Omänskligt!

Är det värre när en "vanlig" människa mördar än när en domstol mördar? Det räknas inte som mord men de tar sig rätten att släcka en annan människas liv.

Är dödsstraff den enda lösningen?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Intressant?

Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

7 kommentarer:

  1. Vad sägs om att du låter domaren och jurymedlemmarna avgöra det som faktiskt fick höra vittnesmålen och se bevisen? Typiskt självgoda svenskar att tro att de vet bättre efter att ha läst en sketen tidningsartikel.

    SvaraRadera
  2. Undrar vem som tror sig veta bättre! Inte är det jag iaf. Jag skrev bara ner mina tankar, funderingar o frågor som jag fick efter att jag läst nyheterna.

    Vilket dom flesta får, men jag tänkte inte bara utan jag skrev ner dom. Vilket jag hade kunnat göra utan tidningsartikel.

    Oavsett så står frågan kvar. Vad är värst!

    SvaraRadera
  3. Avrättades hon för att hon var homosexuell? Försöker du blanda bort korten, eller tänker du bara högt?

    FredrikN

    SvaraRadera
  4. Har jag skrivit det? Jag skrev i ett nytt stycke för det första och jag började meningen med Jag läste även om hur de gör i Irak om homosexuella.

    Jag skrev mitt inlägg under tankar och funderingar vilket säger att det är mina tankar o funderingar. Först om en kvinna som ska avrättas o sedan om det jag läste om homosexuella män i Irak.

    Jag tänkte tyst för mig själv men skrev ner det jag tänkte.

    SvaraRadera
  5. Det finns lagar och när en person väljer att begå ett brott får denna person också vara beredd att ta straffet som är förknippat med detta brott. Väljer jag att mörda någon och vet att straffet för mord är döden, så är det JAG som gjort detta val inte domstolen. Lagen är lika för alla, och straffen ska nog ha en avskräckande effekt. Annars är de för milda och då kommer kanske brottet uppväga straffet.

    SvaraRadera
  6. Du skrev: Det finns lagar och när en person väljer att begå ett brott får denna person också vara beredd att ta straffet som är förknippat med detta brott.

    Visst. Jag håller fullt o fast med dig, men de andra som var med då? Som utförde mordet, är inte de förtjänade av ett dödsstraff då? Eller är det skillnad på folk iaf?

    SvaraRadera
  7. Tack fina du för kommentaren!
    Kramiz och ha en fin helg

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...