onsdag 27 oktober 2010

Olagligt med sexuell handling?!

Citat DN: Det blir olagligt att genomföra en sexuell handling med en person utan den personens tillåtelse, föreslår sexualbrottsutredningen. Brottet benämns sexuellt övergrepp. Detta och flera andra lagförändringar föreslås av utredningen som överlämnade sitt förslag till justitieminister Beatrice Ask (M) 

Föreslår? Borde inte det vara olagligt? Vill man inte så vill man inte. Har någon sagt nej så är det nej! Gör någon något emot ens vilja så är det sexuella övergrepp!

Citat DN: Många brottsdrabbade får inget målsägarbiträde. Och för dem som får det kommer hjälpen oftast för sent.  ”Helt oacceptabelt. Rättsväsendets gärningsmannaperspektiv dominerar trots att lagen ger brottsoffren rätt till stöd”, säger Magnus Lindgren, stiftelsen Tryggare Sverige.
Tycker det är fruktansvärt att de som är drabbade ska få kämpa för att få en målsägandebiträde. Har de inte fått kämpa nog? Alla är inte lika starka och vågar kämpa sig till sin rättighet. Stödet till de som fallit offer är inte som det borde vara.

Att stödet inte finns alltid vet vet jag själv av personlig erfarenhet. Kanske kan det vara så att man själv inte är mottaglig för stödet. Man litar inte på andra och man tror kanske inte att det är vänligt sinnat. Jag vet inte hur det ser ut nu men för ett X antal år sedan så var det bedrövligt. Det visste jag inte då men idag så ser man det med helt andra ögon.


Den som varit utsatt för sexuella övergrepp slutar inte att lida när allt är över utan man bär med sig det hela livet. Det finns konsekvenser och de bär ett offer med sig hela livet. En del lär sig att leva med det. Andra inte.

Det finns en röd tråd och man måste hitta den för att orka vidare. För det är via den som man hittar orsakerna och till sist svaren. Man måste gräva djupt bara. Det är ju det som gör ont naturligtvis, men jag har lärt mig att ju ondare det gör ju närmare är man svaren.

Oj. Nu hamnade jag lite vid sidan om här. Det är lätt när man bara låter tankarna flöda.

Detta ämne är något som står mig varmt om hjärtat. Man blir så berörd av andras berättelser. Man vet vad de går igenom. Man vet hur de känner det. Man kan se sig själv och förstå att det man själv känner och tänker inte är så främmande och konstigt.

Jag vet med mig själv ibland. Jag kan känna mig så fruktansvärt bortkommen. Det är jobbigt och man börjar fundera om det är jag som drar mig undan själv eller är det andra som stöter bort en. Jag vet att det är jag som drar mig undan. Det är lättast att göra det för det sårar mer att bli bort-stött.


Kan skriva hur mycket som helst om egna tankar o funderingar men jag ska besparar er dom ;-)

Här kan ni läsa mer om sex utan samtycke: dagens - sn24 - Östran - SvD - dagbladet - gp - aftonbladet

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Intressant?

Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

3 kommentarer:

  1. Jag tror att den stora frågan är om vad som menas med "tillåtelse".
    Vad räknas som tillåtelse? Måste man, vid varje tillfälle, få ett skriftligt "Ja". Om inte, hur kan man bevisa att någon har givit eller inte givit tillåtelse?
    Håller vi på att gå in i en era av Ny-Viktorianism?

    SvaraRadera
  2. Tillåtelse är ett JA! Nej man behöver inget skriftligt men som jag skrev så är ett NEJ ett NEJ!

    SvaraRadera
  3. Jo men så är det ju redan idag, har kvinnan sagt Nej är det våldtäkt givetvis och har man fattat att man inte har samtycke eller använder påtvingande våld är det självklart våldtäkt det också.
    Men det nya verkar vara att man måste bevisa att man har samtycke för att det inte ska vara våldtäkt. dvs en slags omvänd bevisföring. Så hur får man ett legalt giltigt samtycke som håller om mannen eller kvinnan anmäler motparten felaktigt för en våldtäkt? Dvs bevisa samtycket annars kan man straffas om kvinnan "påstår" våldtäkt, vilket ju faktiskt sker av olika anledningar.

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...