tisdag 2 november 2010

Skydda utsatta barn

Jag satt här och funderade på barn i vårt samhälle. Barn som farit illa på något sätt eller som bara behöver extra stöd av vuxna. Barn som inte bor hemma hos kärnfamiljen. Barn som är fosterhemsplacerade eller barn som är familjehems-placerade.

Vad är skillnaden mellan fosterhemsplacerade och familjehems-placering undrar kanske många o kanske har det ingen skillnad men för mig har det det. Fosterhemsplacering för mig är att barn bor i ett hem pga att barnet inte kan bo hemma pga den biologiska familjen. Familjehems-placering för mig betyder att barnet skulle mycket väl kunna bo hemma om det hade kunnat ordna med tex extra trygghet för alla inblandade.

Man har sett filmer och man har läst i tidningar om dessa placerade barn. Vissa har åkt från hem till hem o samhället säger oftast att det är barnet som inte kan hålla sig i skinnet. Jag tror däremot att barnet har fått för mycket frihet som den inte kan behärska och det spårar då ut.

Barnet har inte fått det vuxenstöd som den verkligen behöver utan den har fått en bred frihet som är större än vad den borde vara och barnet kan inte kontrollera det. Hade barnet fått stöd från början så och fått en fyrkantig uppfostran så hade kanske saker o ting varit annorlunda med.

Inte alltid men ibland så tror jag att det kan vara så. Tyvärr. Det är lätt att stämpla barnet. Samhället gör inte fel men ändå någonstans så är det samhället som är grund till det mesta.

Man måste skydde barnen. Det handlar inte bara om att barnet kan utsätta andra utan barnet själv kan bli utsatt för mycket. Det gäller att ta ansvar för barnet och alla andra runtomkring.

Relaterade sidor: GP - Norran - kvp - GP - aftonbladet

Själv gör jag allt för att skydda mina egna barn. Precis ALLT!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Intressant?

Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

2 kommentarer:

  1. Hej hej, jag är familjehem sedan många år och skillnaden mellan familjehem och fosterhem är bara "nytänkande. Man bytte helt enkelt utryck för att det "klingade2 ILLA,,,ALLA BARN SKALL HA RÄTT TILL EN FAMILJ SÅ DÄRFÖR KOM FAMILJEhem till,, istället för fosterhem =)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar :-) Jag kan tänka mig att det är nytänkande :-) Bra egentligen för fosterhem låter mindre trevligt än familjehem.
    Ha det gott.

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...