måndag 6 december 2010

Stressande föräldrar

Har hämtat barn på dagis och har varit hemma en stund nu. Det är en sak som slår mig var gång vi lämnar på morgonen och var gång jag hämtar på eftermiddagen.

Man ser föräldrarna komma och långt bak så kommer barnet. Föräldern står och väntar in sitt barn. Kom nu då, skynda dig då hör man dom säga till sina barn. Inte i hård ton utan i en snäll o gullig ton.

Varje morgon tänker jag: Är det lönt att föräldrarna går in i förväg? Innan barnet menar jag för det går ju inte speciellt fortare bara för att föräldrarna har kommit in innanför dörren.

Frukost serveras fram till kl 8. Någon kan vara försenad. Man ser föräldern som stampar takt i hallen på avdelningen för deras barn ska ju äta frukost. Men är det inte lämpligt att ha med sig barnet då? Jag bara undrar!

Mitt barn kommer snart. Jag är här i alla fall.Var ska barnet sitta för att äta frukost?

Sen när man hämtar barnen så ser man föräldrar som går i förväg till bilen. Barnen kommer flera meter efter. Kom nu. Skynda dig hör man. Barnet kommer så småningom och föräldern sätter barnet i bilen och kör i väg.

Allt detta stressande. För det är den uppfattningen jag får när jag ser folk som går före sina barn och väntar in och säger att de ska skynda sig. Barnen lever i en stressad miljö. I alla fall hos en del. Jag försöker att inte stressa men visst händer det att jag gör det med, men jag försöker att inte låta min stress gå ut över barnen.

Jag läste i aftonbladet att utförsäkrade tvingas till härbärgen. Han är duktig vår statsminister. Mycket duktig. Jag undrar om han sover gott om nätterna för en del av det som händer o sker i våra samhällen är mycket pga honom och hans politik. Han skulle prova att leva på gränsen. Få kämpa och sedan bli utförsäkrad och leva på gatan utan något tak över huvudet. Jag undrar hur länge han hade klarat sig!

Ja det är inte lönt att hetsa upp sig för det hjälper inte ändå. Jag vet att det fanns hemlösa och utförsäkrade innan Reinfeldts tid som statsminister, men jag trodde att en statsminister skulle försöka göra allt bättre och inte till det sämre!

Idag har jag tvättat 3 maskiner tvätt, vikt den och sorterat in den i skåpen. Jag har handlat, varit hos pappa en stund och sen pratat med min svärmor. Hon körde mig förresten till dagis så vi slapp gå hem idag. Tar dom på snow-racern annars. Jag har postat paket och slagit in paket (julklappar) och nu sitter jag här. Dagen idag har verkligen sprungit i väg.

Kvällen kommer att bli lugn. I alla fall om jag får bestämma. Kanske blir det lite tv i kväll. En film eller nått. Vad ska ni själva göra?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Intressant? Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

3 kommentarer:

  1. Hade inte det varit för min mans lön hade vi , jag, för länge sedan varit med en fot i ett härbärge.

    SvaraRadera
  2. Jag känner faktiskt igen mig i dina ord om stressande föräldrar, den sista månaderna har jag varit och är fortfarande riktigt stressad och vill ofta komma hem så fort som möjligt ifrån dagis när jag kommer för att hämta min dotter och har nog sagt både en och två gånger att Alva ska skynda sig när hon går sakta, stannar för att titta på en tavla i korridoren ut eller hämtar en snöboll i en snö hög när vi går förbi eller något helt annat.

    Dels vill jag hem fort för att det är kallt nu på vintern, men också på grund av den här stressen jag har haft nu sista månaderna. Men försöker vara noga med att det inte ska gå ut över min dotter och när jag blir sådär brukar jag alltid be om ursäkt efteråt och berätta varför jag sade så och förklara att mamma är stressad och har mycket att göra, men att det inte är hennes fel och att jag älskar henne osv.

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  3. 4U2. Skönt att din mans lön räcker. Det är rent för många som hamnat i härbärget och för mig helt onödigt. Nu menar jag inte att det är deras fel, men däremot så skyller jag på regeringen.

    Sanna. Jag känner själv igen mig men man kan inte göra annat än att försöka att inte stressa. Det är inte bra för en själv. Ibland så kan man undra om det är mer värt att komma hem 5 min tidigare än att må bra i kropp o själ. Tyvärr så tänker man inte så.

    Jag har själv stressat på så många ggr i mitt liv så jag damp ner. Jag försöker inte stressa, men jag får påminna mig väldigt ofta ;-)

    Kram på er

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...