tisdag 7 december 2010

Världens adoption

Jag bruakr se på Världens adoption som går på tv4 fakta. Det handlar om familjer som adopterar barn. Häromdagen så var det en familj som redan hade 3 barn men som ville ha fler så de skulle adoptera. Tycker det låter så härligt. Men jag reagerade på en sak.

Familjen blev tillfrågad om varför de valde att just adoptera från det landet (kommer inte i håg var det var). Svaret som kom tog bort allt det fina som adoption har att göra med tycker jag. Hennes svar blev att de barnen bor inte på barnhem utan de är familjehem placerade från början och har redan vant sig att leva ett normalt liv i en familj.

Visst låter det bra men dom barn som verkligen behöver komma bort från sin situation är ju de barn som är placerade i barnhemmen då ju. Vem tänker på dessa små barn? Jag förstår att alla vill ha friska barn, det vill jag med, men skulle jag adoptera ett barn så hade det blivit det sjukaste barn som fanns för att kunna ge det barnet ett så drägligt liv som det bara är möjligt under barnets livstid.

Alla barn har rätten att få kärlek. Få respekt och få bli älskade för den personen dom är. Men det är inte alla som får den möjligheten och när möjligheten ges så vill ingen ta det ansvaret.

Relaterade länkar: smp, expressen, helagotland

Dagens avsnitt handlade om ett homosexuellt par som ville ha barn. Det planerades att den ena kille i förhållandet skulle donera sperman till en tjejkompis men tjejkompisen försa sig och hade tänkt att behålla barnet för sig själv så det blev inget med det.

För den ena killen i förhållandet var det viktigt att han skulle ha biologiska barn men när det inte gick så bestämde dom sig för att bli fosterfamilj. Det hela slutade med att de adopterade två små afrikanska barn. Att se deras lycka när de äntligen fick skriva på adoptionshandlingarna var mycket rörande. De tog sig an barnen för barnens skull och lärde sig att älska dom redan från första stund. Tog hand om dom och till slut fick de bli deras förälder. Helt underbart att se.

Ska man adoptera så ska man göra det för barnets skull. Fullt ut.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Intressant? Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

4 kommentarer:

  1. Tänkte nog lite som dig där, svaret på frågan. Det är ju inte dom som i första hand behöver hjälp. Dom på barnhemmen måste ju vara mer i behovet, kan jag tycka.
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. SV: Ja, jag tycker han skriver riktigt bra faktiskt. Roligt att man kan dela så många åsikter med varandra.

    Angående ditt inlägg så håller jag med det gäller att påminna sig själv hela tiden att man ska sluta stressa.

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  3. Viktiga tankar du kommer med. Absolut.

    SvaraRadera
  4. Hörde ett program på radio för några år sen från ett hem för ensamma mammor i Colombia som där födde och sen adopterade bort barn. Även till Sverige. Deras gråt och ångest över att lämna ifrån sig sina barn glömmer man inte. Jag tycker internationella adoptioner är helt fel, inte bara av det jag hörde i detta program, utan efter att ha studerat ämnet sen länge.

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...