söndag 16 januari 2011

KOL - Lungsjukdom

Nu finns det ett preparat som ska testas för rökarsjukan KOL. Jag hoppas den fungerar för det är allt fler som får den sjukdomen som har en dödlig utgång.

Citat aftonbladet: Till skillnad från tidigare preparat som enbart lindrat symtomen har Daxas visat sig dämpa den bakomliggande inflammationen i luftrören. I fyra större studier på sammanlagt 4 500 KOL–patienter såg man att antalet försämringsperioder minskade med en femtedel och att lungfunktionen blev betydligt bättre.
Det tog tio år att komma så långt, men det är ju bättre sent än aldrig. KOL är en hemsk sjukdom. Lungkapaciteten blir sämre vid varje infektion eller lunginflammation och man kan aldrig få tillbaka det man förlorat. Och det sägs att man får KOL på grund av rökning. Det är fruktansvärt hemskt. Jag har sett KOL på nära håll. Jag vet vad sjukdomen kan göra med en människa och det är fruktansvärt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Intressant? Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

1 kommentar:

  1. Caisa-Britt Ericsson16 januari 2011 kl. 14:56

    Hej min vän... hoppas att du förstår, att det jag GILLAR är, att det kommit en bättre medicin på marknaden.
    BRA,att du tar upp detta ämne...
    Jag har också upplevt sjukdomen på nära håll... totalt orkeslösa patienter med syrgas och bara förvärrad sjukdom....

    En dikt om rökningens faror,som jag skrivit...

    GLÖD SOM BLIR TILL DÖD
    Oh, cigarett så älskad du är...
    många är de, som håller dig kär...
    Jag behöver dig, säger dina kära... fast du är fylld med dödlig tjära..

    En last som till slut blir för tung att bära...
    när den på livsviktiga organ börjat tära...

    HJÄLP, KAN INTE NÅ´N SÄTTA STOPP...
    JAG VILL JU INTE FÖRSTÖRA MIN KROPP...
    För sent, för sent, hånskrattar du...
    du har blivit min fånge nu...

    Du vet en alltför stor risk du tog...
    när du det första blosset drog...
    I Dödens väntrum blir du nu kvar...
    tills du hostande slutar dina dar...

    Då hatar du mig mest av alla...
    du,som för cigaretter ALDRIG skulle fall...

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...