fredag 7 januari 2011

Lurad i mataffär

Jag var och handlade i stadens ena affär häromdagen och jag tyckte att det blev lite dyrt, men tänkte sen att det var kanske almanackan som kostade mer än vad jag trodde. Det låg almanackor huller om buller och prislapar finns det ju inte på dom nu förtiden utan nu är det grupperingar i stället. 

Jag har inte långt hem tack o lov för när jag kom hem och gick igenom mitt kvitto så såg jag att min tvlå liters läsk som annars kosta r7:95 kostade helt plötsligt 49:95. Snacka om dyr läsk??? Jag gick tillbaka med min flaska och kvitto och frågade dom om det verkligen kunde stämma. Han som chefen i varuhuset frågade hur mycket pant de hade slagit in och det var två kronor som en flaska kostar.

Den flaskan hade slagits in för en sexpack sa han och jag fick mina pengar tillbaka, men jag började tänka mer på den här sex packen. Många tror att det är billigare om man köper med av en vara. Som nu då en singel flaska och en sex pack. En flaska går på 7:95+pant. Det blir 9:95 kr för en flaska. Köper an då en sexpack så blir det 49:95kr för läsken och 12kr för panten. Det blir alltså 61:95kr. Delar man då 49:95 på sex flaskor så blir summan 8,325 per flaska och blir alltså dyrare än om man köper en och en. Köper man då alltså sex lösa läsk så blir summan bara 47:70 och det avrundas uppåt till 48kr. Alltså två kronor billigare än en sex pack.

Visst låter jag snål nu men jag tänker bara på hur mycket erbjudande det finns i affärerna som egentligen inte är erbjudande för oss som kunder.

Jag köpte mjölk för ett tag sedan i samma affär. Min var helt slut hemma. Jag skickar sonen att handa två stycken paket och han kommer hem med mjölken. Jag tar det ena paketet och ska hälla i grytan och ser hur tjock och klumpig den är. Jag kollar datumet och den gick inte ut förrän dagen efter så den borde ju vara färsk. Jag skickar tillbaka sonen med mjölkpaketet och kvittot, men han kom hem utan mjölk. Personalen i denna affären satt den kunde inte varit köpt den dagen för deras mjölk var inte från det datumet.

Tydligen så hade dom kvar mjölk från veckan innan och på något sätt har den blivit kvar. Den hade ju inte gått ut heller men den var inte färsk inuti. Vi fick svaret att vi fick kontakta företaget Arla själv.

Det är inte första gången som vi har fått hem gammal mat därifrån. Flera gånger har vi köpt senap som har varit gammal. Tyvärr har vi ju inte sett det när vi handlade för man tar ju för givet att det affärerna säljer ska vara färskt. Bröd som blivit mögligt dagen efter man har handlat hem det. Man tittar på datumet på påsen och enligt den så ska brödet vara färskt.

Vi skulle ha hemmagjorda hamburgare en dag och köper hamburgare dressing och hungrig som man var så tar man en stor tugga och äter utav. Det smakade äckligt kan jag säga. Förstår inte vad det är som smakade äckligt, men kom fram till att det var dressingen vi hade köpt. Den var gammal. Då pratar jag inte om dagar eller veckor. Det var månader.

Man får verkligen passa sig för vad man köper i den affären och jag handlar där mer sällan nu faktiskt. Det är många gånger som jag har fått för lite pengar tillbaka eller fått betala för mycket. Alla kunder sparar inte sina kvitton och kan inte kontrollera vad det var som kostade så mycket och många bor längre bort så det kostar mer att åka tillbaka och få tillbaka mellanskillnaden.



Intressant? Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

1 kommentar:

  1. Man kan ju undra varför dom ens har några kunder kvar?
    Kramiz och ha en fin dag!

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...