lördag 5 februari 2011

Dag 1. Min presentation - Det här är jag

Jag skrev ju i går om 30 dagars temat som går ut på att man bloggar om ett speciellt tema varje dag i 30 dagar. Jag tänkte att det var lika bra att börja idag. Detta inlägget ska handla om min presentation. Det finns några som känner mig sedan tidigare och vet en del redan men det finns doms om inte vet. Det är inte alltid man berättar allt i en blogg och det är inte alltid man vet vad en annan person vill veta. Men detta är jag.

 Jag heter Elisabeth och föddes för 39 år sedan i Skåne län. Jag är mestadels uppvuxen på landet eller i mindre orter. Jag älskar landet. Det finns en mycket härlig natur ute i det fria. Just nu bor jag på Öland och där trivs jag som fisken i vattnet. När jag flyttade hit så kände jag både i själ och hjärta att jag hade äntligen hittat hem. Naturen här är vacker och jag som älskar havet har bara 10 minuters väg dit.

Jag har en gymnasieutbildning inom Social Service. Linjen hette så och jag och min klass var dom sista som gick den linjen för den skulle året efter bli en 3 årig linje. Jag blev vårdbiträde och har i alla åren arbetat med människor. Jag älskar arbetet där jag möter de äldre människorna som man försöker ge en bra vardag som det bara går. Jag har även haft förmånen att arbeta inom omsorgen med förståndshandikappade barn och äldre. Det var nog det bästa jobb jag någonsin har haft.

Som 18-åring var jag på väg att bli missionär i Afrika. Men det blev aldrig av då jag fick möjligheten att få ett fast arbete i Eslöv i Skåne. Det är något jag ångrar lite av idag för det hade varit mycket lärorikt och mycket intressant. Numera får jag inte jobba inom vården mer då min rygg inte klarar av påfrestningarna. Jag blev misshandlad som 18 åring och det tog rätt så bra. Jag var även dansare som ung men fick lägga min karriär på hatthyllan efter misshandeln.

Jag var 21 år gammal när jag fick mitt första barn och jag blev ensamstående en vecka innan barnet föddes. Jag träffade en ny man som jag trodde var annorlunda men efter jag blev gravid så blev det inte så mycket mer och jag planerade mitt liv som ensamstående mamma till två barn. Jag var då 25 år. Under den graviditeten träffade jag min dotters pappa och vi levde i ett samboförhållande i 2,8 år. Sedan blev jag ensamstående med 3 barn. Jag var då 27 år gammal.

År 2001 så fick jag kontakt med ännu en man som hade barn själv och lät mycket trevlig. Man var lite bränd sedan tidigare så jag ville ta det lugnt, men hur det än blev så blev det kommande året mycket hektiskt kan jag säga. Hur och varför går jag inte in på men under 2001 och et år därefter så hann jag med att förlova mig, gifta mig, bli gravid, skilja mig och föda tvillingar. Jag gifte mig i januari 2002 och var gift i några veckor sedan blev det kaos. Vi gick skilda håll rätt så snart och ska jag vara ärlig så var det det bästa som hänt mig på länge.
Under samma år fick mamma hjärtinfakt och pappa fick en stroke. Det var en hel del som sagt som hände under det året, men det slutade bra ändå tack o lov.

Jag har alltid älskat barn och jag har alltid velat ha många barn. Jag var ensamstående med 5 barn och levde ensam med dom. Men år 2004 stötte jag på minnuvarande sambo på nätet och vi hade en daglig kontakt i ca ett halvår. Både via mail, sms, chatt och telefon. Vi träffades till påsken 2005 och fortsatte att ha kontakt. Jag tog barnen till Öland den 18 Juni och skulle spendera sommaren här på Öland med dom. Barnen trivdes och jag trivdes och allt stämde. I augusti samma år hade vi bestämt oss att flytta hit. Jag tog barnen och packade mina saker och började ett nytt liv här på Öland.

Min sambo och jag har två barn tillsammans och sammanlagt har vi 9 barn. Sambon hade två barn sedan tidigare. Själv har jag 7 barn, men jag har även fått två missfall. Ett med min äldste son som skulle varit tvilling och ett mellan de två minste pojkarna.
Jag går idag hemma med barnen för jag tycker att barnen ska få ha den tryggheten att komma hem till en vuxen efter skolan. Jag finns alltid tillgänglig för barnen om de skulle behöva mig oavsett om de är i skolan eller hemma.

Vi har två katter och en kanin. Hade en hund tidigare men den fick vi lämna till min svärmor för min tvillingson tålde inte pälsen på henne. Tyvärr för hon var och är en ögonsten i familjen.

Jag har flera intressen. Jag älskar musik och jag älskar att dansa. Jag lyssnar mest på dansband och country. Dolly Parton är en stor favorit och jag hade förmånen att se henne live i Malmö för något år sedan. Djur och natur står mig varmt om hjärtat och jag älskar att fotografera. Rita och måla är något som jag gjorde mycket förr och kanske tar upp igen en dag. Skriva är en stor hobby och min dröm är att en dag skriva en bok. Jag håller på och filar på en men jag vet inte om det blir mer än så. Vi får se.

Det var lite om mig. Har ni frågor så fråga på. Jag lovar att svara. Ha en fin dag!

Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

2 kommentarer:

  1. L.I.T.E om dig??? Jätteycket ju! u lever ditt liv till fullo, det beundrar jag :-)

    Lördagskram!

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är. Att du har tid att blogga överhuvudtaget! Fantastiskt.
    Det gör jag med , fast min familj är något mindre.
    Hälsningar

    Pralin

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...