tisdag 8 februari 2011

De hemlösas liv

Jag läste om en affär som skänkte överbliven mat till de hemlösa och jag blir så varm i mitt hjärta när jag läser sådant. Det finns så många hemlösa i vårt land och som har det svårt. Många dömer dom och säger att de får skylla sig skälva, men det är inte riktigt så. Vem som helst kan faktiskt hamna i den situationen en dag. Det finns kanske några som har sig själv att skylla, men det är långtifrån alla.

När jag o sambonm var i Danmark och gick förbi en ingång på en gata så blev jag så illa berörd av det jag såg. En familj tillsammans med sin hund låg där med sovsäckar. De hade ett barn som var runt en 5-6 år. Min första tanke var iofs att varför har de hunden kvar? Jag vet att en hund är en familjemedlem men har man barn och inget tak över huvudet och ingen mat som serveras, så är dne mat som de ger till hunden mycket värdefull. Barnet skulle kunna få den portionen tänkte jag. Nu pratar jag om mat som vi människor oxå kan äta alltså.

Samtidigt så tyckte jag hemskt synd om dom för de hade mist allt vad de ägde. Hur vet jag inte och det spelar ingen roll för mig. Det som spelade mig en stor roll är att de inte hade någonstans att ta vägen. Och detta lilla barn som är tvungen att växa upp så. Så fruktansvärt tragiskt. Jag kan ärligt talat inte förstå hur  socialmyndigheterna kan gå med på att ett barn ska få leva så.

Ni kan läsa mer om hemlösa i  HD - HD - aftonbladet

Många säger: Jag tänker ofta på de hemlösa. Men vad hjälper det? De förblir hemlösa oavsett hur mycket man än tänker på dom. Jag gör likadant själv. Tänker ofta på dom men jag gör inte så mycket åt det. Det är svårt när man är ensam, men vad finns det för en enskild person att göra? Vem bär ansvaret för de hemlösa? Varför görs det ingenting? Eller det är kanske det det görs men det finns så otroligt många så alla kan inte bli hjälpta?

Många frågor men inga svar. Vem sitter inne med dom? Tycker det är skrämmande att vi i dagens Sverige ska behöva ha några hemlösa överhuvudtaget. Dte är helt åt helvetes fel någonstans. Men var?
Intressant?
Valresultatet.se Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...