lördag 10 september 2011

Vem bär skulden?

Jag skrev häromdagen om föräldraparet som fick tvillingflickor där den ena misshandlades till döds och den andra fick allvarliga inre skador. De bodde i ett familjehem under socialtjänstens händer så att säga. Jag tyckte att det var synd och skam av socialtjänsten som kunde låta detta hända och någonstans så har de ju brustit.

Idag läser jag i aftonbladet där barnens farmor går ut och säger att föräldrarna ville ha ett nytt familjehem för de tyckte inte att det fungerade i det dom bodde. De fick vara ensamma ibland från morgon till kväll. Farmorn verkade upprörd.

Jag tycker fortfarande att socialtjänsten har brustit men jag anser att även föräldrarna hade ett ansvar samt människor runtomkring som ser och hör att allt inte står rätt till. Om nu farmorn visste att allt inte stod rätt till så varför ryckte inte hon in?

Det är inte så att jag överlämnar ansvaret på henne för egentligen har hon inga skyldigheter på det sättet men jag tycker ändå att ett snart vilar på hennes axlar. Hon är farmor till barnen och mor till pappan som förmodligen har misshandlat barnen. Hon verkar ha vetat att någon var fel. Varför var inte hon där och hjälpte till eller pratade med socialen?

Detta är ingen anklagelse mot någon utan bara mina funderingar och framför allt tankar om det hela. Skulle mitt barn misshandla sitt barn så hade jag ryckt in direkt utan att blunda. Men jag vet, allt är mycket lättare sagt än gjort ibland.

Jag tycker ändå som jag skrev i förra inlägget att pappan till barnen borde spärras in!

Intressant? Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...