lördag 31 mars 2012

Sometimes I Am med Angela Lidin

Sometimes I Am med Angela Lidin

Angela Lidin är en Svensk-Norsk sångerska som har kommit ut med ett nytt album som släpps nu i april. Albumet innehåller 15 låtar som Angela själv har skrivit och Tomas Halglund har arrangerat det instrumentala.

Angela har en äkta countrystämma och den passar verkligen in på dessa låtar på detta album. Kanske beror det på att hon har skrivit låtarna själv. Hon vet hur de ska sjungas och hur de ska framföras på bästa sätt. Ibland när man hör på låtar som artisterna själv har sjungit och sedan när andra har lånat låten och framfört den så är det ibland stor skillnad.

Jag har hört mycket på Country, jag är i stort set uppväxt med Country och jag älskar den genren. Det finns många bra artister inom den genren och jag har svårt för att släppa in nya talanger för jag jämför gärna mot de gamla godingarna och deras stuk av musik. Angela är inte så långt ifrån den genuina Country stuket som jag vill lyssna på. En av mina favoriter är That Kind Of Man, för den har ett härligt stuk och texten är jätte bra. Låten därefter, Lightning är en snabb låt som får en att lyfta på fötterna och börja dansa i stort sett. Stråkinstrumenten går varma och glädjen står högt i tak när man har den låten strömmande ut ur högtalarna. Den gör mig glad helt enkelt.

Låten A Life Passed By är en lugn och behaglig låt som får mig att sjunka ner i soffan och bara ta till tankarna, på ett bra sätt. En annan låt som fick mig att hoppa till när jag hörde den var låt nummer 5 A Choice People Make. Angela går ner i ett tonläge som ibland påminner om June Carter. I alla fall i denna låten. June Carter är en favorit här hos mig och jag har lyssnat en del på hennes musik så när jag hörde Angela ta ton på denna låten så blev jag påmind om June Carter. Inget viktigt kanske men det säger en del om Angela röst ändå.


Låtlistan

1. Bringing Me Back
2. That Kind Of Man
3. Lightning
4. A Life Passes By
5. A Choice people Make
6. Shack On The Hill (Instrumental)
7. Mr. Radioman
8. Cal Alvin
9. Sometimes I Am
10. The Mood I’m In
11. Freedom Calls
12. Don’t Try To Find Me
13. Through The Veil
14. Shack On The Hill
15. The Miracle Of Life


Mitt omdöme i helhet om detta album

Förr lyssnade jag mycket på dansband men gick sakta men säkert över till Country. Jag lyssnade samtidigt på dansband men skulle någon fråga mig vad jag helst lyssnar på av dessa två genrer så blir svaret Country. Jag älskar stuket på själva musiken och många av texterna är faktiskt mycket fina. De säger en del. Tittar man på dansbandsmusikens texter så ska allt vara ljusrött och kärleksfullt. Livet ser inte alltid ut så och jag tycker att Countryn tar upp en del av det myntets baksida. Det är blandade texter med andra ord.

Jag måste säga att jag är mycket kräsen av mig när det gäller musik. Tycker jag inte om rösten på en artist så trycker jag bara fram nästa låt för jag kan inte sitta och lyssna på någon som jag inte tycker kan sjunga. I många fall så kan en artist sjunga men låten är helt fel och då trycker jag oftast fram till nästa i de fallen. Det bästa är när både stämma och låttext går hand i hand för då är jag fullkomligt nöjd med mitt köpval.

På detta album så möts man av mycket varierande musik. Inte i själva musikstilen utan i takt och ton. En del får mycket snabbt medan vissa andra går i lugnare takter. Det finns en instrumental låt på detta album och jag måste säga att jag har svårt för instrumentala låtar. Jag vill oftast höra lite texter här och var så ska jag säga att någon låt inte passade i mitt tycke så var det  Shack On The Hill. Men sen o andra sidan så kan jag mycket väl lyssna på den när jag städar. Då kan jag till och med dansa med sopkvasten. Vissa låtar ska man höra på vissa tillfällen med andra ord. Albumet slutar jättebra med låten The Miracle Of Life. Det är också en lugn låt som sätter sig på hjärnan.

Jag blev såld i alla fall på dessa låtar. Jag älskar detta album och jag har redan lyssnat på det ett par gånger på Spotify. Snart får jag köpa ut låtarna för att kunna lyssna på dom men det är dom värda! Lyssna och njut i fulla drag och låt dig gunga i takt med den lugna musiken som strömmar ut genom dina högtalare.

Så då kommer vi till betyget. Av fem stjärnor så får det 4,5 stjärnor. Nu undrar en del kanske vad den halva stjärnan står för. Jo det är för den låten som är instrumental. Jag måste klargöra en sak där. Låten som är instrumental är inte dålig i sig utan jag gillar låtar med texter. Vissa låtar ska inte ha text och de låter kanon utan text men som helhet på detta album hade jag gärna hört alla låtarna med texter. Samtidigt så är det bra att det finns varierande låtar på ett album som detta så egentligen är det inte negativt i sig.

Intressant?

1 kommentar:

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...