torsdag 6 september 2012

Folktomma gator

Idag har det varit fint väder. Riktigt varmt i solen men lite smått kyligt i skuggan. Jag älskar September månad faktiskt. Förr var min favoritmånad juli och det var ju för att det var höjdpunkten av sommaren. Jag älskar när det är varmt, men sedan jag flyttade ifrån Skåne och hamnade här på Öland så har jag ändrat mig till september.

Det är på olika grunder förmodligen. Först och främst så är det precis lagom varmt och lagom kallt. Sedan har alla turister åkt och det blir lugnt och fridfullt igen på gatorna. Inte för att det är mycket liv på sommaren på så sätt men det är rätt så skönt när det lugnar ner sig efter sommaren.

Tog en promenad innan och satte mig en stund på en bänk på gågatan i stan och det var precis folktomt. För en månad sen så var det fullsmäckat med folk.

Jag cyklade och hämtade Pontus på dagis idag. när vi cyklade hemåt så cyklade vi förbi en man som brukade träffa pappa på vårdhemmet. Det riktigt högg i magen på mig. Av glädje faktiskt. Denna man förgyllde pappas liv så enormt mycket och jag tror inte att denna man vet riktigt vad han egentligen gjorde för pappa.

Jag kom till vårdhemmet en dag och pappa säger glatt: Jag har fått en kompis. Då var det en man som inte hade så mycket att göra själv om dagarna så han gick till äldre människor och höll de sällskap. Han träffade pappa och de brukade spela Fia tillsammans. De gick promenader och han tog med pappa på bingo. Det var så härligt att se att pappa hade fått en kompis.

Pappa hade ju vänner när han bodde hemma hos mamma men ärligt talat så försvann dom när pappa flyttade till vårdhemmet. "Vännerna" såg sig kanske som pappas vän men de var aldrig och hälsade på honom och då bodde pappa bara rakt över gården där mamma fortfarande bodde kvar. Det kunde vara ca 100 meter bara men det var ingen vän som kom och hälsade på.

Denna man som hälsade på här betydde mycket för pappa. Han fick en trevlig stund och de hade mycket gemensamt. De pratade och bara fans. Så härligt. Jag är väldigt tacksam mot denna man för han gjorde mycket för pappa och utan att ens veta om det. De båda fick något ut av sällskapet, och det var väl just sällskap.

I morgon är jag borta hela dagen. Ska på möte och åker kl 8 på morgonen och är hemma kl 20 på kvällen. Hela dagen kommer att gå åt för ett möte som tar ca 1 1/2 timme. Jag ska träffa sonen med och det ska bli jätte roligt.

Ha det gott :-D

Intressant?

1 kommentar:

  1. Ja, det är bara solen som värmer. Det blir kyligare för varje dag, och snart måste man klä på sig ordentligt

    mvh

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...