måndag 10 december 2012

Taken med Liam Neeson

Jag är med i en tävling där man kan vinna 15000:- att handla för på CDON. Man ska skriva en recension om en film som man tycker är bra och mitt bidrag kan ni läsa nedan. Jag hade varit otroligt lycklig om jag hade fått vinna. Har man 7 barn så räcker inte alltid pengarna till riktigt och barnen har sina önskelistor som de gärna skulle vilja få beviljad. Tänk om jag hade kunnat göra dom alla överraskade och kunna ge dom något som de aldrig tror att de skulle få?! Det hade varit min dröm. Läs gärna min recension och klicka på knappen här bredvid om du vill ge den en röst. Jag tackar alla er som hjälper mig på vägen. Kram och ha det gott.
Rösta på mitt bidrag!
Regissör Pierre Morel
Manus Luc Besson och Robert Mark Kamen
Genre Action / Thriller / Drama
År 2008
Speltid 93 min
Land Frankrike
Språk Engelska


Taken är en fransk thriller från 2008. Manuset är skrivet av Besson och Robert Mark Kamen , och regisserades av Pierre Morel . Nästan alla scener är inspelade i Paris. Det är ca 30 minuter som är inspelad i Los Angeles. Det finns en uppföljare till denna film som heter Taken 2.



Handling
Bryan är en man som arbetat inom CIA tidigare men har pensionerat sig därifrån. Han har förlorat mycket tid med sin 17-åriga dotter Kim och vill nu försöka ta igen så mycket som möjligt. Hans före detta fru är omgift med en rik man och som skämmer bort Kim med värdefulla saker. Kim vill åka till Paris med en vän. De ska gå på olika konstmuseum där säger hon och hon behöver sina föräldrars underskrifter. Mamman har redan skrivit på och nu måste Bryan också skriva under lappen. Han vägrar dock göra det då han vet hur det är ute i världen. Allt är inte en dans på rosor. Men han ger med sig till sist och skriver under lappen. Han kör sin dotter till flyggplatsen och ser en karta som dottern har med sig. Kartan visar olika platser där ett rockband ska spela. Det kommer fram av Kims mamma att Kim och Amanda som kompisen heter ska åka runt och titta på dessa konserter på olika ställen. De ljög för Bryan och han blir så klart orolig.

Kim har lovat att höra av sig när hon kom fram men hon och kompisen träffade en kille som de senare skulle följa med på fest med. Bryan får till sist tag i dottern och Kim går till ett annat rum för att höra vad hennes pappa säger. I fönstret från toaletten ser hon flera män som kidnappar hennes vän och hon vet inte vart hon ska ta vägen. Bryan försöker vägleda henne och säger att hon kommer att bli kidnappad och att hon måste berätta allt vad hon ser till honom. Sant och riktigt. Kim blir kidnappad och Bryan åker till Paris för at finna männen som tog hans dotter. 

Rollistan
Liam Neeson som Bryan Mills
Maggie Grace som Kim Mills
Famke Janssen som Lenore Mills
Xander Berkeley som Stuart
Katie Cassidy som Amanda
Leland Orser som Sam
Olivier Rabourdin som Jean-Claude
Nicolas Giraud som Peter
Arben Bajraktaraj som Marko
Gérard Watkins som Patrice Saint-Claire

Miljö och specialeffekter
Det är en hård värld man får ta del av. Det är knark, prostituerade och människohandel. Man får vara med om budgivning på människor. Det är skrämmande att se hur lite vi människor är värda inför vissa människor. Unga flickor säljs som om de vore hundmat. Ingen känner något speciellt för dom. Det är bara pengarna som de kan få in som betyder något. Det som skrämde mig mest var att de som sålde unga flickor för pengars skull hade egna barn.

Det finns en hel del specialeffekter i filmen. Det är en hel del action och handlingen i filmen är stark. Jag satt som förstenad i stort sett när jag såg filmen. I vissa filmer kan man gå ifrån för att hämta ett glas vatten till exempel. Det kunde jag inte här. Jag var bara tvungen att se vad som skulle hända. Det är mycket action som sagt och det är mycket slag och sparkar. Det ser äkta ut och det är inte alltid det gör det i filmer annars. 

Bakom kameran och framför kameran
Handlingen i filmen är kanske inte så genuin. Det är rätt så vanlig handling som man har sätt tidigare i andra filmer men denna sticker ändå ut lite ur mängden tycker jag. Denna ger inte bara handling utan den ger igenkännande och känslor. Man känner det dom känner och man kan ta till sig filmen på ett sätt som jag inte trodde var möjligt när man sitter och tittar på tv-skärmen.
Filmen är bra klippt och skådespelarna är underbara. Liam Nesson som spelar Bryan gör ju sin roll så perfekt. Han är som klippt och skuren för sin roll. Han visar att man kan allt bara man har viljan och gud nåde den som rör hans dotter!

Mina reflektioner
Det var en sak som jag störde mig lite på. Filmen var hur bra som helst och det drar inte ner mitt betyg men jag tycker att de kunde ha gjort slutet annorlunda. Kim klarar sig från människohandeln men har fått vara med om en hel del. När Bryan tar med sin dotter till USA så var det inte så längesen hon höll på att säljas. Hon var dessutom drogad, men man kunde inte se ett enda spår av detta på henne när de kom fram till USA. Några men borde hon väl ha? Jag hade förmodligen varit rädd och känt mig rädd men hon visar inte det. Den scenen är inte så lång men den är ändå en viktig scen tycker jag.

Filmen handlar om människohandel och det är ofta i sådana filmer som där det är kvinnor som säljer sig eller som blir sålda av andra människor. Varför är det så? Är det vi människor som ser på kvinnor på ett mindre värdefullt sätt eller är det verkligen så det ser ut i verkligheten världen över? Det verkar vara en affär som många lever på med tanke på handlingar i olika filmer. Var hämtar dom sitt material ifrån? Kommer de på det bara så där eller tar de från verkligheten?

Mitt omdöme i helhet samt ett betyg
Här har vi en fransk thriller som får en att hålla andan. Den är otroligt bra och den är mycket bra gjord. Skådespelarna är jättebra i sina roller och det är fina specialeffekter i filmen. Lite sparkar och slag och explosioner. Detta är en film som har det mesta med sig och den fick mig att sitta fängslad framför tv-rutan,. Det var ett tag sen jag såg en sådan här bra film och den är ändå gjord för inte så längesedan.

Vissa scener är bättre än andra. Jag har två scener som jag tyckte var så bra. Den första är när Kim blir kidnappad. Man får höra henne hysterisk och sen ser det ur som att hon kommer att klara det men sen blir hon dragen i benen och kidnapparna har hittat henne. Under tiden så hör Bryan allt genom telefonerna och har ett sådant lugn. Helt otroligt. Jag hade varit hyper nervös och rädd. Den andra scenen är när han hittar gänget och ska försöka ta reda på vem som är vem. Han går rakt in i nästet och har egentligen inget facit i handen. Har du inte sett denna film tidigare så har du verkligen missat en underbar thriller som ger både spänning och förväntningar. Denna får fem stjärnor av fem möjliga av mig i betyg.

Den finns att köpas på CDON för endast 59:-
Denna recension ingår i en tävling där man kan vinna priser från CDON. Tycker du om min recension så rösta gärna på den. Tryck på knappen nedan.

Rösta på mitt bidrag! Intressant?

17 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja jag tycker denna är super bra. Liam Neeson är en underbar skådespelare.

      Radera
  2. hej tjejen, nu har jag röstat här nere i berlin.
    på dej!
    såklart.
    tänk om jag kunde få halva berlin att rösta.
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Tack så mycket! Jag är så tacksam.
      Ja det hade ju inte varit dumt om det hade gått :-D
      Ha en fin kväll och tack än en gång

      Radera
  3. Oj hur har du kunnat få så många röster? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var recensionen så pass dålig? Jag påminner läsare om att jag är med och tävlar. Facebook är en bra källa så även Twitter. Jag påminner mina vänner på Facebook om en röst. Det finns många sätt att få ut länken på. Sen hoppas jag att jag fick rösten för att de faktiskt tyckte att min recension var bra.

      Radera
  4. Missa inte chansen att synas i min blogg - http://www.nattstad.se/bexollila?id=5779137

    Om inte, allt bra med dig annars :D ?

    SvaraRadera
  5. http://cdon.bloggportalen.se/vote?option=53

    Supernajs!

    SvaraRadera
  6. Det var ju inte så svårt!!!

    SvaraRadera
  7. Har röstat :D Lycka till :)

    www.cajsaphoto.blogg.se

    SvaraRadera
  8. Spännande! Du får min röst, jag och min fästman har sammanlagt 7 barn (endast tre av dom bor med oss dock) och jag vet hur jobbigt & dyrt det kan bli med presenter! Kul att kunna ge barnen de där lilla extra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket :-)
      Bor du på Gran Canaria? Vi var där för några år sedan och jag trivdes som fisken i vattnet :-D Vill dit igen en dag.
      Tack än en gång för din röst.

      Radera
  9. Röstade igår och nu :D du ligger etta nu :D

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...