måndag 15 april 2013

Från Älska till lusen

Ljuva måndag! Den började med att en son skulle trilskas lite. Inte så mycket men ändå. Idag handlade det om hans nya väska som han har fått. Han fick en väska, gymnastikpåse, plånbok och hållare för en flaska av sin mormor och hennes sambo. Han tyckte verkligen om sin present för han skulle ha med sig allt till skolan idag. Det blev dock bara väskan och hans gymnastikspåse. Han hade gympa idag så den kom ju väl till pass.

När vi började gå så började det att smådroppa från himlen. Naturligtvis så regnade det innan jag hann komma hem. Det är tur att jag inte hade någon spray i håret för det hade blivit rätt så kladdigt isf.

När Stéphanie kom hem så stack vi ner till stan och tog en fika på Roberts Coffee. Det är alltid lika trevligt att sitta där. Vi tog vars en focaccia med ost och skinka. Det är ju så gott! Jag tog en Loka citron till medan Stéphanie tog en Caktus mer. Hon var nog törstig för var gång som jag skulle fotografera henne så satt hon nästan hela tiden med glaset vid munnen ;-)

 photo pagest_zpsf36f1876.jpg

Men jag hann och få några där hon inte satt med munnen vid flaskan :-) Hon är så fin. Efter fikan så gick vi och hämtade Hampus på skolan.

 photo page-25_zpscf41d366.jpg

Visst ser den god ut? :-)

 photo IMG_5661_zps6180d7b3.jpg


Jag fick hem boken Älska av Sylvia Day. Det ska bli min läsning nu framöver. Har ni läst den? Eller vill ni ha den? Den finns att köpas på cdon, Bokus. Jag ska börja och läsa min Det kommer en recension om den när jag har läst den klart. Jag fick mitt paket från Panduro med. Nu ska det pysslas :-)

 photo pageoj_zpsa50d64f8.jpg

Nu till något mer tråkigare. Nämligen huvudlöss. De invaderar barnens huvud och de lever gott där tills de dör av ålderdom. Ja om man inte lyckas hitta en liten rackare innan den dör, för då dödar man den med lusmedel. Men det är tydligen inte alltid så lätt.

Vissa barn har alltid löss och ibland undrar jag varför. Mina barn har haft löss i omgångar och då jag har några stycken så går det ju runt i familjen. Jag kan luskamma mina barn men då måste ju resten av klassen och barnens kamrater göra detsamma. Eller hur? Det sprids ju ändå isf om de nu inte följer samma.

Vissa barn har "aldrig" löss och det tror inte jag så mycket på. Visst 17 har de löss någon gång i sitt liv. Speciellt om alla barnen runtomkring det barnet har det. Nej det ska vara fint i kanten och det ska hyschas om det. Det är väldigt fult och framför allt ingen status att ha löss i håret.

Varför ska det vara så svårt för vissa människor att vara mänskliga? Man behöver inte skryta om att ens barn har löss men man kan säga till fröken i skolan eller till skolsköterskan. Vetenskapen om att någon har löss måste komma ut för annars har resten av skolan ingen chans.

Många skulle tjäna på att säga ifrån att deras barn har fått löss för det hade inte gått runt i klasserna så mycket som det gör nu isf.

I morgon får jag säga till skola och dagis, men jag kan också säga att jag har fått bort ohyran med. Det tog sin lilla tid men det blev gjort. Nu är det en massa kammande de kommande två veckorna.

Skulle du vilja ha dessa djur frivilligt i ditt hår?

 photo lusa_zps8af7e0ea.jpg

Nu ska jag försöka och slinga Stéphanies hår, men innan dess så ska barnen läggas. Ha en fin kväll!

Intressant?

2 kommentarer:

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...