torsdag 27 juni 2013

Vinn helg på Kolmården och Skara sommarland + resekassa för hela familjen!

Ja det hade inte varit dumt att vinna det. Jag har alltid velat ta mina barn till Kolmården och Skara sommarland, men ärligt talat så har jag inte haft/har råd. Det är ju inte bara kostnaden för inträdde utan det tillkommer ju kostnader för resa och mat med. I samarbete med Swebus och Twingly så kan man vinna en resa till Komården och Skara sommarland med hela familjen. Jag vill naturligtvis ta chansen att försöka vinna denna tävling.

Jag har alltid velat ta barnen till just dessa två resmål men har aldrig fått råd till det. Barnens kompisar har varit där och de har berättat hur fantastiskt det är där och mina barn vill naturligtvis också kunna berätta om sina minnen därifrån.

Man ska skriva om hur man bäst reser med barn och vad man ska tänka på. Man ska skriva om sina tips helt enkelt. Vi har ju varit iväg på några djurparker och man har ju lärt sig lite för varje gång man har rest.

Vi campade i Skånes Djurpark för flera år sedan. Vi låg som långliggare och då hade jag bara 3 barn. Jag var ensamstående med barnen och då jag inte har körkort så tyckte  jag det var bra med en säsongsplats på campingen med bara några hundra meter från en djurpark.

Vi flyttade till Öland och tack vare det så har det blivit flera turer till Ölands djurpark. Vi bor i Borgholm så har man glömt någonting så är det ändå lite långt att köra för att hämta det. Vi har varit på Ölands djurpark minst 6-7 ggr och varje gång har vi glömt någonting. Nu har jag kommit på ett sätt för att minska dessa glömda saker.

Jag har införskaffat mig en lista. På den skriver jag vad man kan tänkas ha med sig när man går in på en djurpark. Vissa saker som man tänker är självklara att ha med sig kan man ändå glömma mitt i all stress som det kan bli när man ska åka någonstans.

Min lilla lista
  • Mediciner
  • Plåster
  • Regnkläder
  • Badkläder
  • Mössa
  • Solkräm
  • Sollotion
  • Handduk
  • Extraskor/stövlar
  • Extrakläder
  • Dryck
  • Mat
  • Myggmedel
  • Alsolsprit
  • Kylbalsam
  • Voltaren
  • Febernedsättande medel
  • Flaska med vatten

Jag har barn med allergier och astma. Deras mediciner måste absolut med. De är självklara men kan glömmas bort ändå. Därför har jag alltid en uppsättning i bilen. Bra att ha som det heter. När vi var på High Chaparrall så fick min sexmånaders son helt plötsligt feber och jag hade ingen febernedsättande medel med mig. jo på Campingen men inte med mig i barnvagnen.

Det var en miss av mig för jag brukar försöka komma ihåg att ta det med mig. Tack och lov så fanns det en liten stuga där inne med en kvinna som var till stor hjälp. En liten sjukstuga som stod till besökarnas befogande. Efter detta så står det med på min lilla lista.

Har man springande barn så är det lätt att de springer och trillar. Plåster och alsolsprit är bra att ha med då. Något att torka bort bakterierna med samt något att sätta på det lilla såret. Ibland så behövs det inte något plåster men barnet brukar må bäst av att få ett på :-) Voltare kan vara bra att ha med sig som vuxen. Har man mindre barn som man får bära på eller en stor kärra att släpa på så kan man få ont i rygg eller axlar. Voltaren är människans bästa vän just då.

Dryck och mat är något som jag verkligen måste ha med mig. Dryck speciellt till barnen som behöver mycket vätska om det är varmt ute och mat ifall det är långa köer till ett matställe inne i djurparken. Jag är själv diabetiker och ibland kan mitt socker sjunka snabbt och då måste jag ha något i mig rätt så fort för att inte hamna i Koma. Då kommer mat väl till pass. Det är inte alltid jag hinner komma fram till matluckan innan mitt socker sjunker. Frukt försöker jag alltid ha med mig. Det är ett bra mellanmål både till barn och vuxna.

Är det soligt väder så är det bra med solkräm och sollotion. Kylbalsam är bra att ha med sig ifall barnet har bränt sig. Badkläder kan vara bra att ha med sig, likaså en handduk.

Skulle det vara regn i luften så är regnkläder och regnstövlar ett måste. Har barnet inga stövlar på sig så är kanske extra skor bra att ha med sig. Mössa kan vara bra om man har mindre barn.

Jag har skrivit upp myggmedel med och jag tycker att det är bra att ha med sig. Man vet aldrig när dessa små flygfän invaderar barnets hud. De är ettriga och de finns överallt. När de väl har fått göra sitt på barnet så uppstår det en massa kliande utslag. Då är det bättre att försöka förebygga med lite myggmedel.

Jag har 7 barn och har haft samtliga med mig på djurparken här på Öland. Visst var det mycket man fick ha med sig men jag har lärt mig att det är bättre att ha lite mer med sig för att underlätta besöket än att vänta med allt tills man kommer hem. Det blir så mycket jobbigare.

Ett stort tips är underhållning. Ska man åka en längre bit så är det bra att ha barnen sysselsatta. Jag har 7 barn och det kan bli tråkigt för barnen ibland att bara sitta stilla i ett säte i en bil. Jag brukar ha med ritblock med kritor samt några serietidningar. De som inte kan läsa tittar på bilderna. Lite musik brukar pigga upp. Eller en saga och några barnvisor.

Ja det var mina små tips. Tyckte ni att det var bra tips och vill hjälpa mig på traven att försöka vinna tävlingen så tryck då gärna på knappen nedan. Ett tryck på den är allt som behövs. Jag tackar så mycket för all er hjälp. Ha en fin dag!

Rösta på mitt bidrag!

Intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...