onsdag 23 februari 2011

Bröllopsbilden som orsakade fängelse

Tänk att en bild som en nygift kvinna kunde ge böter på 155 000 dollar och 120 dagars fängelse. Men det var inte så konstigt dåden osmarta kvinnan hade uppgivit på socialkontoret att hon var ensamstående och fick bidrag för det. Hon hade uppgett fel inkomst och sin mans inkomst samt huslån, skatter och andra bidrag. Hon hade lyckat att lura dessa människor som arbetar på socialkontoret. Hon hann och få ut 155 000 dollar innan det uppdagades och det gjorde det på grund av det bröllopsfoto som hon hade satt ut på facebook.

Ja det var ju osmart av henne, men jag kan inte förstå hur hon lyckades med det. Ska inte socialsekreteraren ta reda på fakta i en bidragsansökan?  Som inkomsten till exempel. Den måste man väl lämna in rapport på? Där står ju hur mycket man får in. Det finns ju även papper från skattemyndigheten där det står om man är gift eller ogift. Samt en årsinkomst. Detta var ju under år som jag kan förstå. Man lämnar väl även in bostadskostnaderna? Står inte där räntorna och så?

Visst har kvinnan gjort fel. Hon skulle fått högre straff än det hon fick anser jag. 120 dagar för bedrägeri är för lite enligt min åsikt, men jag tycker även att socialsekreteraren som haft hand om detta ärende har varit dåligt insatt och gjort en stor tabbe som inte har tagit reda på fakta om det som har blivit inlämnat!

Intressant? Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...