onsdag 17 augusti 2011

Vad är rätt och vad är fel?

Skulle du lämna ditt barn i barnvagnen utanför en krog för att gå in och beställa mat? Skulle du lämna barnet utanför om du kunde ha barnvagnen under uppsikt? Är det vanvård av barn om man gör så? Vad tycker du?

Jag vet inte om det är vanvård men jag vet att jag aldrig skulle lämna mitt barn utanför för att gå in och beställa mat. Oavsett om det bara tog 10 minuter som det gjorde i detta fallet. Man vet inte hur lång tid besöket kan ta och i dagens Sverige så ska man inte ta för givet att barnet får lov att ligga kvar i vagnen. Jag tar det säkra före det osäkra.

Varför inte bara ta barnet med sig? Är det för jobbigt eller vad är det som gör att folk ställer sina barn kvar utanför i stället för att ta dom med sig in? Jag har 7 barn och jag har varit ute många gånger där jag har gått in och beställt mat,. Det har varit trappor upp men mina barn har följt med mig in. Ibland har det varit drygt att ta upp eller ner barnvagnen men mina barn är mig kära och väldigt dyrbara.

Om man leker med tanken. Du som kan ställa en barnvagn utanför när du går in på en krog eller någon annanstans, om du har en dyrbar sak som är värd pengar. Skulle du sätta den utanför med? Eller om du har en stor sedelbunt, ja eller en liten med för den delen. Skulle du lägga den utanför?

Kanske är det en dum jämförelse tycker en del men egentligen inte. Man ska inte jämföra barn med saker och ting men jag slår vad om att ingen skulle lägga en 500-lapp ens en gång på trottoaren för att de var rädda att någon annan tog den. Varför tror inte ni som ställer barnen utanför att någon skulle kunna tänka sig att ta barnet?

Man har koll sägs det. Men allt händer på ett ögonblick. Vad kan hända när mamman eller pappan som har lämnat sin vagn med barnet utanför vänder sig mot kassörskan och ska betala för maten? Finns kollen då?

Jag dömer ingen men jag tycker att det är lite oansvarligt att lämna barnet på det sättet.

Intressant? Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

2 kommentarer:

  1. Vanvård? Nja det skulle jag inte kalla det. Dock är man naiv och aningen ansvarslös. Det går på två sek för någon att ta ungen och sticka.
    Jag personligen skulle ALDRIG lämna mitt barn i en vagn på det viset.

    SvaraRadera
  2. Kanske är det annorlunda om man bor i en storstad där varje affär/pizzeria har en extremt liten plats för kunder, men jag kan personligen inte se varför man inte skulle kunna ta med sig sitt barn? Det finns liksom ingen anledning. Okej att man kanske måste lämna hunden utanför pga hälsoskäl, men en bebis?
    Men det kan ju ha att göra med att jag bor i Värmland där hela familjen får plats också... *skrattar*
    Det är min åsikt!

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...