torsdag 29 september 2011

Sov i frid älskade pappa

Dagen idag har bjudit på blandade känslor. Pappa som gick bort den 24 juli fick begravningsceremonin den 5 augusti. Idag den 29 september fick han läggas i vigd jord via urnsättning.

Det var lugnt och fint och vi hade verkligen tur med vädret. Det var varmt och skönt och framför allt vindstilla. Vi satt en stund inne i kapellet, samma kapell där vi hade ceremonin. Urnan var framsatt med tända ljus i bakgrunden och som tavla hade vi havet utanför. Det var så fint och det var en perfekt dag för urnsättning. Fast dagen var fin så grät jag som ett litet barn nästan. Jag kunde och kan inte förstå att pappa inte finns längre bland oss.

Jag bar pappa till hans sista vila. En puss på urnan och jag sänkte sakta ner urnan i marken. Jag sa sov gott pappa och tog ett steg tillbaka. Innan steget tillbaka så lade jag en blomma över din urna och detsamma gjorde Diana och Peter samt mina barn som var med. Vi bäddade för dig med vackra blommor.  Jag kände en stor lättnad men naturligtvis så var jag fruktansvärt ledsen med. Det var en tung stund men jag var otroligt lättad över att pappas sista vilja blev bemött. Jag ville inte dra in advokaten men hade jag varit tvungen till det så hade det fått bli så. Nu vilar pappa på en fin plats med utsikt som går ner mot havet. Han får äntligen frid och kan sova gott.

De som stod pappa nära var med idag och vi lämnade en jättefin blomma som var formad som ett hjärta. Jag tog kort på urnan samt blommorna vid graven men de fotona behåller jag för mig själv.  I kväll tog vi barnen dit till gravplatsen och jag förklarade för dom att morfar är i himlen men att han sover där nu . När man saknar morfar så kan man gå hit och prata med honom sa jag till dom och de tog det rätt så bra. Det är svårt att veta hur man ska förklara för barnen.

Älskade pappa

Det är skördefest på ön och det var en tid på året som du tyckte  mycket om. Mycket på grund av allt vackert som föreningarna gör här på ön. Det är dekorationer och god mat samt en jättefin stämning överallt. Det brukar vara loppis på Storgatan och där gick vi och kikade. Du tyckte det var så roligt att se alla barnen stå vid sina stånd och kunde du göra dom lyckliga med att köpa något av dom så gjorde du det.

Du älskade skördefesten och därför valde jag denna dag till urnsättning. Du får allt det vackra som är runtomkring dig fast du inte längre finns kvar här hos oss. När du skulle åka in på undersökning så lovade jag dig att vara med hela vägen. Du blev glad och var mycket tacksam för det. Jag stod bredvid dig med glädje. Kunde jag ge dig stöd så gjorde jag mer än gärna det.

Beskedet kom och jag fortsatte att lova dig att jag följde dig hela vägen. Jag sa att vi kämpar tillsammans och jag lämnar inte din sida. Jag är otroligt glad och lättad över att jag faktiskt har kunnat hålla det löftet. Jag var med hela vägen. Jag bar dig i din urna till gravplatsen. Jag sänkte dig sakta och varsamt ner. Jag såg till att du fick det bra hela vägen. Jag är med dig pappa. Jag finns vid din sida och kommer för alltid att finnas där.

Du är och kommer alltid att vara älskad och saknad. 

Intressant? Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...