onsdag 19 september 2012

Femtio nyanser av honom (Recension)

Jag är med och tävlar om en resa till Seattle. Tävlingsmomentet är att skriva en recension om boken Femtio nyanser av honom. Jag ber om din röst. För att rösta så tryck här
Jag tackar alla er som ger mig er röst!

Femtio nyanser av honom

Detta är en roman skriven av E L James och det är den första boken av en trilogi. Boken blev väldigt populär när den släpptes och efter sex veckor i bokhandeln så hade 10 miljoner böcker redan sålts i USA. Nu har den äntligen kommit till Sverige och jag har just läst ut den första boken av trilogin. Sverige är inte det enda landet som har köpt rättigheterna till boken utan det har 36 andra länder med gjort. Denna samt de två böckerna som kommer efter denna ska filmatiseras och de filmerna måste jag bara se. Det ska bli väldigt intressant och se vad det är dom tar med i filmen från boken och vilka delar av boken som de inte tar med.

Anastasia Steele är en litteraturstudent och bor tillsammans med sin bästa kompis Kate. En dag ska Kate intervjua den framgångsrike Christian Grey men hon råkar bli sjuk när intervju äntligen blir av. Kate kan inte själv åka utan hon skickar sin kompis Anastasia. Man kan inte säga att Ana som Anastasia kallas är överväldigad för jobbet som hon tilldelats och när hon väl är på plats blir hon dessutom förbryllad av den unga, självsäkra och sexige killen som hon ska intervjua. Fast Ana inte vill det så finner hon mannen attraktiv och farligt snygg och hon anser att hon gör bort sig när hon frågar om han är homosexuell.

Frågorna som hon har i sin hand är inte hennes egna utan det är Kates och Ana har inte läst igenom dom innan. Man kan säga att det är poå grund av detta möte som kommer att förändra studenten Anastasia Steeles liv. Kanske för alltid. Ana är en naiv flicka som inte varit med så mycket i livet och när Christian varnar henne för sig själv så blir hon bara mer intresserad. Ana anser att Christian har ett perfekt liv men vad hon inte vet är att under ytan så finns det en man som bara inte är stormrik utan även passionerad och fruktansvärd kontrollerande.

Vem är E L James

När jag först läste om bokens handling och sedan såg förkortningarna på författarens namn så trodde jag automatiskt att E L James var en man. Varför vet jag inte utan jag fick bara för mig det. När jag sedan kollar upp författaren lite så ser jag att E L James är en kvinna. Bitarna föll mer på plats faktiskt. Jag hann och läsa boken innan jag förstod att författaren var en kvinna. Har det någon betydelse tänker en del. Nej det har det inte ör mitt svar men man märker att man är rätt så fördomsfull utan att man själv tänker på det. När jag läste boken och trodde att det avr en man som skrivit den så fick jag inet ihop det. Varför vet jag inte riktigt men formuleringarna som boken har tyckte jag lät som komma från en kvinnas hand. Det kanske bara är ngåot som jag har fått för mig, men boken är skriven av en kvinna alltså.

E L James heter Erika Leonard men skriver under pseudonymen E L James. Hon är en brittisk författarinna och är den storslagna författarinnan till denna erotiska roman. Hon själv skriver att denna bok är hennes medelålders kris. Ett något större format av hennes fantasier. När jag nu har läst boken och vet att det är en kvinna som skrivit boken så kan jag inte låta bli att tänka att det är en självklarhet att bokens handling är den det är. För att kanske låta lite fördomsfull så tror jag inte att en man hade kunnat skriva så öppet om sexuella njutningar så som denna kvinna har gjort i denna bok.

Fakta om boken

Författare James, E L
Originaltitel Fifty shades of grey
FörlagNorstedts
ISBN-139789113047287
Format Danskt band/Flexband
Språk Svenska
Utgivning 2012-09-10
Upplaga 1
Sidor 556
Storlek 137x32x210
Vikt 590g
Tryckår 2012

Så här tycker jag

Boken är rätt så lättläst och den är intressant skriven. Man får en bra bild av både karaktärer och på miljön i boken. Beskrivningarna som författaren gör tar man in på ett bra sätt och det är enkelt att se scenerna framför sig. Boken är skriven i jag form och den berättas utifrån att vara Anastasia. Sättet som boken är skriven på tycker jag är extra intressant. Författaren har valt att ta med berättarens egna tankar och funderingar i samtalen i boken. Vad menar jag med det tänker kanske en del nu. Jo författaren kan ha skrivit en dialog mellan Anastasia och hennes vän till exempel. I de dialogerna så får man även ta del av Anastasias egna tankar under tiden hon samtalar med sin vän. Vad som är hennes tankar och funderingar är lätt att förstå vilka de är för de är skrivna i kursiv stil. Boken bygger på många dialoger och det är inte bara prat runtomkring händelser.

När jag läser så tycker jag att en viss spänning byggs upp. Man vill veta vad det är som denna Mr Grey bär på. Vad är det som gör att han är som han är? Har det hänt något eller är det en personlighet som han har? Det är några av de frågor som kommer till mig flera gånger under tiden jag läste boken. Jag får en viss känsla som är psykologisk påfrestande och jag tror att det är just det som författaren vill att man ska uppfatta Mr Greys som. Med de beskrivningar som författaren gör i boken runt denna man och Anastasia så kan man känna det Anastasia känner. Det är lite oroligt och ibland även lite stressande.

Miljön i boken är hård men kärleksfull. Vad menar jag med hård? Jo bokens handling kretsar kring maktspel inom det sexuella och för de som inte utövar den sortens maktspel kan tycka att miljön är hård och kall, men den är ändå på något sätt kärleksfull. Anastasia är oskuld när hon träffar Christian Grey och det första hon får uppleva inom det sexuella är det som han utövar i sin värld. Han lär henne att underkasta sig själv för honom och för att få honom att njuta så mycket som möjligt och allt är på hans grunder. För mina öron så låter inte det sunt men så lever jag inte under sådana förhållanden heller.

Sammanfattning – Mitt omdöme i helhet

Detta är en romantisk bok som handlar om maktspel inom kärlekens tecken. Boken är 556 sidor och som är uppdelade i 26 kapitel. Jag tycker det är ett stort plus med de uppdelade kapitlen för det gör det enkelt att stanna upp i läsningen och det blir lätt att komma tillbaka igen. Det som händer i ett kapitel kan fortsätta i nästa, så bara för att det blir ett nytt kapitel så är det inte alltid författaren har valt att börja skriva om något annat utan den scen som man precis har lämnat fortsätter i nästa. Boken innehåller en hel del dialoger mellan karaktärerna och där ibland de meningarna kan man även läsa en av de inblandades tankar och funderingar. De inblandade menar jag egentligen Anastasia för det är utifrån henne som boken berättas.

Först när jag läste titeln på boken så förstod jag inte varför författaren hade valt just den titeln. Vad ville titeln har sagt? Ska den få mig som läsare börja undra vad boken handlar om eller finns det någon baktanke om titeln. Jag tror att den är helt enkelt en beskrivning av karaktären Grey. Den är egentligen klockren faktiskt. Vad jag menar med det förstår ni när ni läser boken. Det är väldigt enkelt att komma nära karaktärerna och man lär känna dom på ett mycket bra sätt. Jag tycker E L James har gjort ett mycket bra jobb med denna roman. Det ska bli mycket intressant att få läsa de andra två som kommer efter denna. Jag rekommenderar denna bok till alla dom som älskar att läsa och jag ger denna fyra stjärnor i betyg av fem möjliga.

Intressant?