tisdag 25 december 2012

Vår underbara jul med bilder

I ett år har jag planerat för denna jul. Det gör jag varje år då jag köper julklappar redan efter jul till nästa jul. Månaden innan jul känner man av all julstress som finns runtomkring en. Då tänker jag att det är tur att jag är klar med mina julklappar. Men fast man tror att man är färdig så blir man ju aldrig det. Vi köpte vår sista julklapp ändå dagen innan jul. En bonusjulklapp till barnen.

Det var en härlig dag i går. Jag har sett fram emot denna dag länge faktiskt. Det fanns dock två personer som saknades i går. Den ena var min stora son som firade jul i Skåne och den andra var min älskade pappa.

Jag och Fredrik körde ut på förmiddagen till gravarna för att sätta en julblomma och ett tända ett ljus. Vi körde först ut till Fredriks pappa och satte en fin julblomma där och sedan tände vi ett ljus. Först fick vi ta bort en massa snö för graven var övertäckt med snö.

Sedan åkte vi ut till Elavi Kapell där pappa och Tomas ligger. Även där fick vi plumsa i snö för att komma fram. Ingen gång var skottad någonstans. Vi gick till Tomas och satte vita rosor där med en julgranskula i. Sedan tände vi ett ljus för honom. Sedan gick vi till pappa genom all snö och även där fick vi ta bort massa snö från graven.

Där satte vi en likadan julblomma som vi satte hos Fredriks pappa samt så tände vi ett ljus. Robin hade köpt en egen blomma som han satte. Det blev så fint så. Vi borstade av gravstenen så att den blev fri från all snö.

Vi åkte hem och fortsatte vårt firande med min mamma och mina syskon med familj. Det blev dags för jultecknat. Dagens första höjdpunkt. Det är ingen jul utan jultecknat men jag tappade lite av julkänslan när jag såg tomteverkstaden. Jag visste att de skulle ta bort dockorna och den grönklädda gubben men det var inget roligt att se faktiskt. Jag blev mycket förvånad över att asiaterna fick vara kvar? Varför det? Är inte det rasistiskt?

Ärligt talat så förstår jag inte vad som är rasistiskt med de karaktärer de ta tagit bort. Varför radera dom? Det anser jag vara rasistiskt faktiskt.

Jag gick ut och hjälpte mamma och Lasse med julmaten och den var klar 15 minuter innan jultecknat var slut. Detta året var första gången som ingen i familjen såg klart på jultecknat. Jag sa att de kunde se klart men även barnen tyckte det var tråkigt.

Vi dukade vårt bord i köket och vi fick plats allihop. 15 st runt bordet var vi och maten fanns på bänkarna i köket. Tända ljus på borden och glada barnansikten i kökssoffan. Vi åt och mådde gott.

Efter maten plockade vi i ordning och strax därefter så knackade det på dörren. Barnen sprang och öppnade och av deras glada ansikten att döma så var det ett välbekant ansikte som stod utanför. De välkomnade in honom och när han kom in så såg jag att det var tomten.

Han kom in och delade ut julklappar till glada barn och sedan for han iväg för att fortsätta sin vandring med julsäcken.

Vi fixade kaffe och tog fram pepparkakor och andra goda kakor. Under tiden vi satt där så delades resten av julklapparna ut. Det blev en hel del och barnen blev otroligt glada och nöjda. Framför allt tacksamma. Det är roligt att ge barn när de visar uppskattning.

Barnen lekte sedan med sina leksaker och vi andra drack kaffe och nöt av tillvaron. Utanför så kom snön dalande ner och julkänslan var verkligen på topp. En underbar jul är snart till enda men den kommer finnas kvar i minnet.







Det var lite om vår julafton. Jag hoppas att ni alla andra haft lika trevligt och roligt som vi. Jag var inne på aftonbladet och läste att det hänt lite grann på våra vägar. Några olyckor där en del blev dödsolyckor.

Jag läste även att Jack Klugman gick bort under julaftonen. Tragiskt och tråkigt för de efterlevande.
R.I.P

Ni får ha en fin fortsättning på julhelgen.

Instagram
Intressant?

2 kommentarer:

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...