tisdag 1 januari 2013

Summering av året 2012

God fortsättning på det nya året!

Då ska jag försöka summera detta året. Det blir inte så enkelt för det har hänt många olika saker och att få allt nerskrivet i ord är inte alltid så enkelt, men jag gör ett försök :-) Förra året var inte denna lik i alla fall. Förra året då det var nyårsafton så firade vi utan pappa. Det var sorgens år 2011 och jag sa att 2012 kunde bli bättre. Det blev det men under året som gick så var det ändå en blandning av sorg, besvikelse, skratt och tårar. Både av glädje och sorg.

Glädjens år

Ja det hände en del glädje under året som gått. Mina barn har fått vara friska. Det har varit någon feberdag då och då men de har annars fått vara friska och vad mer kan man begära. André min stora son började sitt nya liv med att komma in på folkhögskolan och allt går så bra för honom. Som mamma är man ju alltid orolig för sina barn oavsett hur gamla de blir.

Tvillingarna blev 10 år och det var en dag att minnas. Inte bara den 4 november som de fyller år utan även den 5:e. De har alltid firat tillsammans men detta år så blev det annorlunda tack vare att Beatrice var med en kompis på en liten semetsertripp. Benjamin firade vi den 4: och Beatrice den 5:e när hon kom hem. De fick känna sig speciella på ett helt annat sätt än tidigare och de blev för en gång skull firade var för sig.

Hampus började på den stora skolan. Att vara 6 år är spännande då man är med äldre barn på skolgården. Allt har gått bra och han har fått kompisar. Det känns så skönt. Pontus gick upp till den stora gruppen på dagis och för honom blev det lite jobbigare  i starten. Det blev så mycket förändringar för honom så han tyckte det var jobbigt. Det tog en månad cirka, sedan var allt som vanligt.

Vi har haft fina dagar på stranden under sommaren och vi pratar om dom än idag. Hampus och Pontus älskar ju att springa på stranden och bygga sandtorn.

Allt rullade på som vanligt för Robin och Stéphanie. De slapp barackerna nu och flyttade in på den stora skolan. Invigningen var stor och när man kom in i skolan så såg man att renoveringen som de hade gjort var otroligt omfattat. Skolan är superfin nu! Robin blev även konfirmerad och fick en moped som present av mig och Fredrik och av sina syskon. Han blev glad kan jag säga :-) Min dotter Stéphanie som blev 14 år blev gratulerad fast vi sa att vi skulle hoppa över just den 25 maj ;-)

Vi åkte till Gotland ännu en gång på semester. Ännu en tir dit som var underbar. Vi sov ju i tält en natt. Det gjorde att jag knappt kunde gå på fem dagar men det spelade ingen roll. Vi hade det lugnt och skönt och var bara tillsammans och myste.

Ett vackert bröllop i Danmark var jag och Fredrik bjudna på. Underbara dagar och det var ett mycket vackert bröllop.

Sorgens år

Allt är inte en dans på rosor i livet och allt är inte guld som glimmar. Med överblick över året som gått så är det mer glädje än sorg detta år i alla fall och det är jag mycket glad och tacksam över. Det mesta var frid och fröjd tills vi fick veta att Sambons hund Babsan fick lämna jordelivet och gå över till den andra sidan. Hon var gammal och sjuk stackaren och jag fick lära känna henne i 7 år.

Fredrik hade hunden när jag flyttade hit och han hade henne sedan hon var valp så det är klart att sorgen var stor den dagen vi fick veta att hunden inte längre fanns. Dock så tyckte vi det var skönt för hunden då hon var sjuk.

Den händelsen kommer att sitta i länge då den skapade något så mycket större än vad jag någonsin kunde anat. Vi fick inte veta att hunden blivit avlivad förrän två dagar senare och då var hunden redan begravd. Jag tyckte det var synd om min sambo så blev ledsen för att släkt och vänner hade fått veta före honom och jag skrev ett blogginlägg där jag framförde hur jag träffade Babsan och vad hon betydde för mig. Jag skrev även att det var synd att vi skulle var de sista som fick veta.

Det skapade ett stort orosmoment bland många och ärligt kan jag inte förstå varför för det är ju ren sanning och fakta. Den som tycker att det var för jäkligt skrivet borde tycka att sitt eget handlande oxå var det isf men personen i fråga har tydligen inte gjort något om den får säga det själv.

Jag har lämnat det bakom mig. Det finns annat att lägga sin energi på. Det som gör denna historia som en del av sorgens år är att mina barn blev lidande för vad vuxna människor tänker och gör. Inte för mig för jag kan dela på vad som vuxna bär skuld till och vad barn har rättigheter till. Jag skulle aldrig neka mina barn sina rättigheter och är deras vilja att träffa en viss person så får de gärna göra det. Personen i fråga vill dock inte träffa sina barnbarn. Där kommer sorgens år in.

I December, några dagar innan jul så dog min morbror. Det var mycket tråkigt men jag måste ändå säga att det var skönt för honom att vandra vidare. Han hade det jobbigt den sista tiden. Dock så hade jag önskat att det skulle ske annorlunda men man kan inte rå över allt här i livet. Han har det bra nu i alla fall.

Två händelser under året 2012 har gjort ett sorgens år och med tanke på vad året annars har givit mig så är detta ändå en droppe i havet men det kommer ändå för alltid finnas i mitt minne. Jag hoppas att min morbror har det bra nu vilket jag tror att han har. Jag hoppas han får vila i frid.


Året 2013

Jag har inga större förväntningar av året 2013 och vad det året kan ge mig. Det är upp till var och en hur man gör och vad man gör för att det ska bli bra. Jag har lärt mig genom min resa i livet att man får göra det bästa av det möjliga. Det är vad jag kommer att göra. Jag är otroligt lycklig över att ha en sådan underbar familj runt mig varje dag och det är det som betyder mest för mig. Har jag bara min familj så kan vi uträtta underverk känns det som.

Detta året kommer bli mitt och min sambos åttonde år tillsammans. Vi har två fina barn tillsammans och det gör mig till sjubarnsmamma, vilket jag faktiskt är stolt över. Inte antalet barn utan att jag faktiskt är mamma och det till 7 underbara välskapta barn!

Jag börjar må bättre och bättre i mig själv med och med slutet av förra året och början på detta så har jag lovat mig själv att inte lägga energi på människor som inte är värda den. Vi lever bara en gång och jag ska verkligen försöka slå ifrån mig de negativa energierna som folk kan skicka ut. Jag är trygg med mig själv och jag vet att jag är älskad av min familj och det är det enda jag behöver. Den kärlek som jag hyser för min familj kan jag inte sätta ord på. Jo, visst kan jag det men det blir inte rättvisa för vad jag egentligen känner. Kärleken till dom är så otroligt stark och jag önskar att alla fick känna den kärlek som jag känner för dom.

Jag har inga planer för detta året heller. Jo jag vill ta barnen till High Chaparral. Vi får väl se om det blir så, eller om det blir ett tredje år till Gotland. En tur till Stockholm skulle jag oxå vilja göra med familjen. En helg detta år ska jag och Fredrik boka en upplevelse som jag vann och den ska bli spännande. Ja jag hade visst lite planerat ändå för detta år :-)

Jag går in med rak rygg och med huvudet högt för att möta händelserika dagar och månader på detta år. Jag önskar er alla en mycket fin fortsättning på detta året!

Instagram
Intressant?

4 kommentarer:

  1. Vilken fin text/texter du skivit och vilken bra idé att göra de.
    Hoppas det är okej om jag ev skulle ta efter.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta :-) Gör du det. Jag läser gärna :-D
      Det är rätt så roligt och sammanfatta ett år för man tänker inte på vad året har gett förrän man gör det. Man tänker på bitar lite här och där men helheten tänker man inte så mycket på.

      Kram kram

      Radera
  2. Roligt att läsa din summering av året. Önskar dig ett nytt och bra år, med nya upplevelser. Själv hoppas jag på ett bra år med barn och barnbarn.
    2012 var ju både glädje och sorg. Min syster dog men vi fick också vårt andra barnbarn.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket min vän. Jag önskar dig detsamma. Ja förra året var en blandning av mycket. Roligt att du fick ett nytt barnbarn att glädjas över.

      Kram kram

      Radera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...