onsdag 2 januari 2013

Trängselskatt

Citat: Varje händelse har en anledning. Alla motgångar lär oss något. Ångra aldrig ditt förflutna. Acceptera det som den lärare den är. ~ R. Sharma

Jag är en människa som försöker leva efter detta citat. Jag brukar själv alltid säga: Det finns alltid något positivt i det negativa. Jag tror att det finns det. Man lär sig av de misstag man gör och man blir klokare efter varje misstag man gör. Det man har lärt sig tar man med sig i framtiden.

Det finns en mening med allt som händer och sker och det händer och sker för att säga oss någonting och för att lära oss att handskas med framkommande händelser.

Idag är det andra dagen på detta året. Igår sa jag till min sambo att det var skönt att det var ett nytt år för med det nya året så blir månaderna mindre för vintern att stanna här. VI har ingen snö på marken längre utan vi har en typisk Skånevinter. Bar mark med regn i luften. Det regnar dock inte nu men det har gjort och det kommer förmodligen att göra det senare med.

Jag tror inte att detta får hålla sig så här och för barnens skull så hoppas jag naturligtvis att det blir snö så att de får åka pulka i pulkabacken.

Läste i GP att trängselskatten har kommit dit. Nu är det inte bara i Stockholm man får betala extra skatt utan även i Göteborg alltså. Det kommer säkert bli så lite överallt i Sverige så småningom. Det kan bli höga summor för den som måste passera efter ett visst klockslag och tänk alla dom som är ensamstående med barn. De kommer att drabbas rätt så hårt.

Det är kollektivt körande eller åkande som gäller. Tänk om alla skulle ta buss tex. Det hade blivit fulla bussar och de hade fått sätta in fler bussar än vad de har nu. Alla måste ju få lov att kunna komma till sina arbeten.

Idag har jag inga planer egentligen utan jag tar den som den kommer. Ska i och för sig plocka undan lite men det gör jag ju varje dag ändå så det är inget nytt. Ska slänga i en maskin tvätt med. Kanske blir det en promenad med barnen lite senare idag. Vi får väl se.

Hoppas ni har en fin dag och jag önskar er en fin fortsättning på året.

Instagram
Intressant?

3 kommentarer:

  1. Både i Stockholm och Göteborg har trängselskatten kombinerats med ökad kollektivtrafik. Och ensamstående har i vilket fall som helst inte råd med bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tror jag säkert att det har gjort. ökat alltså. Får alla plats på de bussar de har? Alla har ju inte bil och kan inte åka bil med andra. Ensamstående kan visst ha råd med bil. En del har arbeten längre bort och måste alltså ha bil. Man kan inte alltid lita på bussar och tåg. Man får ta sig råd helt enkelt. Ser man nu med de avgifter en del måste betala så kan de löna sig med att ha bil t.o.m

      Radera
    2. Ensamstående har ändå inte råd med bil? Du tycker inte att det är en liiiiiten generalisering?

      För det första kan ensamstående tjäna hur mycket pengar som helst, själv var jag ensamstående med bil från 2003 till i våras när jag slutade vara ensamstående. Någon möjlighet att sälja bilen finns inte eftersom det innebär att jag får sluta jobba och det är såklart inte aktuellt. Jag går trots straffbeskattning på både det ena och det andra med vinst på mitt arbete. Sedan går det såklart en gräns någonstans för när man har råd med bil oh när man måste sälja den, är det de personerna som precis klarar sin ekonomi ni vill åt? Direktörerna berörs ju inte det minsta.

      Menar du ensamstående mammor så gäller väl samma sak där, de kan tjäna vad som helst, vad har det med att vara ensamstående att göra?

      Sedan, ökad kollektivtrafik? Jag känner fler som fått den försämrad än som fått den förbättrad. Det spelar för övrigt ingen roll, kollektivtrafiken är inte ett alternativ i dagens Göteborg. Se bara på situationen idag med nedrasade ledningar och grejer. Vissa av oss börjar jobba kl 7 och slutar kl 16, det är inget som går att förhandla om och .

      Radera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...