måndag 15 juni 2009

Mitt kluvna jag om Gud.

Veckans tema är Gud. Intressant tema då det kan variera rätt så mycket. Jag har själv som många andra funderat mycket på just gud och det har väckt många frågor.

Finns Gud? Är det en hon eller han? Hur ser Gud ut?

Gud har många olika namn beroende på vilken tro du har. Själv vet jag ärligt talat inte vad jag ska tro om Gud. Ibland kan jag faktist tro att Gud finns. När hemlösa människor vinner pengar så de kan få ett tak över huvudet eller när andra fattiga får mat på bordet.

När man får läsa om barn som har dödliga sjukdomar. DÅ undrar jag verkligen om det finns en Gud. Har svårt för att tro det i de ögonblicken.

I andra stunder så kan jag tro att Gud är en del av oss alla. Gud är inte som en "person" utan som VI, som en helhet.

Tror jag på gud? Jag tror att det finns någonting där ute som styr världen. Är det Gud? Jag vet inte. Jag är mycket kluven när det gäller det.

Tycker det finns för mycket skit och elände i vår värld för att jag ska helhjärtat kunna tro att det finns en gud som vill alla gott.

Man kan se på saker och ting olika. Ett barn får en dödlig sjukdom. Barnet dör. Var fanns gud? Dog barnet för att slippa lida? Då kan iofs gud finnas.

Det blev en mycket kluven blogg idag men jag känner mig också väldigt kluven för ämnet.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,


Follow En 7 barnsmammas vardagsliv BloggRegistret.se


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag är djupt imponerad över att du har så många barn! Vilken otrolig logistik du måste ha. Själv har jag fullt upp med mina två små bustroll.

    Jag blev kristen först när jag upplevde Gud. Vad gäller allt elände i världen så är det väldigt svårt, men jag tror att jorden, världen är given till människan. Vi fick göra vad vi vill med den och detta blev resultatet. Naturligtvis vet Gud om att det skulle bli så och därför kan vi läsa i bibeln om att det här kommer att ske. Varför kan men då fråga sig? En av de viktigaste principerna som Gud har gett oss är principen om den fria viljan. Gud tvingar sig aldrig på någon eller tvingar någon att ta emot hans räddning genom tro på Jesus. När vi vill är vi dock alltid välkomna till honom. Han tar emot den som vill med öppna armar. I hans armar finns kärlek, tröst, glädje, kraft, frid, tro och hopp. I mitt liv har han gjort under, både inombords och med yttre omständigheter.

    För mig är relationen med Gud det viktigaste som har hänt mig. Jag är så oerhört tacksam för att han har gjort för mig. Jag är uppvuxen i ett mer eller mindre ateistiskt hem och blev kristen först när jag var vuxen.

    När allt känns mörkt och hopplöst ropar jag på honom och han har aldrig svikit mig. Han fyller mig med kraft och öppnar alltid en dörr.

    med kärlek!
    Helle

    SvaraRadera
  2. Hej, hej!
    "Gud har många olika namn beroende på vilken tro du har. Själv vet jag ärligt talat inte vad jag ska tro om Gud. Ibland kan jag faktist tro att Gud finns. När "

    I min blogg (bloganders.blogspot.com) bevisar jag existensen av en Intelligent Skapare genom att använda formell logik och vetenskap.

    Varför många människor lider. T.ex många människor lider i Darfur pga
    förtryck av andra människor.

    Fattigdom i ett land beror ofta på en korrupt regim som inte bryr sig om sitt folk. Inget lidande är en orsak av Skaparen.

    Mvh Anders Branderud

    SvaraRadera
  3. Helle...tack för dina ord.

    Anders...jag vet att skaparen inte är orsak till lidandet, men någon har skapat dom som är orsaken till det.

    Lite långsökt jag vet.

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...