måndag 10 augusti 2009

Veckans bloggtema - Tid

Veckans bloggtema är TID

Det första jag tänkte på då var de tänkvärda raderna nedaför här. Hittade den på nätet för längesen o jag tycker den är så bra. Framförallt tänkvärd!

Tid är pengar

Tid är pengar säger den moderna stressade nutidsmänniskan som rusar vidare för att tjäna ihop lite mer.


Allt vi fick när vi föddes till världen var ?

Tid är pengar.

Om nu tid är pengar, kan man bara undra:

Var är pengarna vi fick vid födseln ? Personligen tror jag att det enda vi fick med oss vid födseln var tid. Tiden bor i ditt hjärta och du gör själv dina val i hur du förvaltar den. Fyll tiden med kvalitet eller kvantitet så ser du skillnaden. "Tiden är den enda resurs som inte kan förnyas" Tänk dig att det finns en bank som varje morgon sätter in 86 400 kronor på ditt konto.

Det är inget fel. Insättningarna är lagliga och korrekt gjorda av en otroligt rik välgörare. Men banken överför inte pengarna till nästa dag. Varenda natt blir alla pengar som du inte använt den dagen borttagna från ditt konto.

Vad skulle du göra i ett sådant tillfälle? Självklart hade du använt alla pengarna den dagen de sattes in på ditt konto, dag efter dag. Och det roliga är att alla har ett sådant konto! Men det är inte pengar som sätts in på ditt konto eftersom namnet på kontot är TID.

Varje dag blir du utrustad med 86 400 sekunder.

Varje natt försvinner all den tid du inte utnyttjat. Ingenting blir överfört till nästa dag och du kan aldrig använda något i förskott. Varenda dag startas ett nytt konto för dig. Varenda natt försvinner obrukad tid. Om du inte utnyttjar dagens insättning så är det enbart ditt fel. Det finns ingen väg tillbaka.

Du kan inte övertrassera kontot imorgon! Du måste leva i nuet och förbruka dagens insättning. Investera tiden smart så att du får bästa möjliga avkastning i form av hälsa, lycka och framgång.Tiden går.

Gör det bästa av dagen idag!



  • För att förstå värdet av ett ÅR, fråga en student som missade examen.

    För att du ska förstå värdet av en MÅNAD, fråga en mor som fött ett barn för tidigt.

    För att förstå värdet av en VECKA, fråga redaktören på en veckotidning.

    För att förstå värdet av en TIMME, fråga de nyförälskade som väntar på att träffas.

    För att förstå värdet av en MINUT, fråga han som kom för sent till flyget.

    För att förstå värdet av en SEKUND, fråga han som precis lyckats undkomma en bilolycka.

    För att förstå värdet av en MILLISEKUND, fråga han som kom tvåa i OS.


Värdesätt vartenda ögonblick och värdesätt det ändå mer när du delar det med en person som betyder mycket för dig, så mycket att du just delar din tid med denna person. Och tänk på att tiden inte väntar på någon.

Gårdagen är historia. Morgondagen är ett mysterium. Dagen idag är en gåva.Det är därför den kallas för nuet. Vänner är riktigt värdefulla juveler.

Jag har 7 barn och får ofta höra att jag inte borde ha tid till det eller till detta mm. Vad allt handlar om är att man faktist får ta sig tid. Visst blir något annat lidande som i mitt fall en maskin tvätt eller disken som väntas att bli insatt i skåpen från diskmaskinen, men det är ingen som tar det ifrån mig iaf så varför inte göra något roligt innan det?
Som tex vara med barnen. Ta en kopp kaffe i lugn o ro eller bara sitta ner i soffan 5 minuter o ta det lugnt?
Det är MIN tid det handlar om. Jag har svårt för att förstå varför andra lägger sig på vad jag gör med den! Man lever bara en gång o det gäller att göra det bästa av den tiden. Man får aldrig igen det man förlorat.
Jag vill inte förlora min tid jag har med min familj, sambo o barn. Jag försöker ta mig tid till att vara med dom samtidigt som jag försöker sno åt mig lite egentid. För att orka med alla måsten man har i vardagslivet så måste man ta sig tid till sig själv.
Jag har varit ensamstående med mina barn. Fem barn skulle mättas och ha ett tak över huvudet. Man stressade igenom vardagen för att tiden inte riktigt räckte till. Oavsett hur mycket jag stressade så hann jag inte med mer för det. Däremot så förlorade jag massor med tid med barnen.
Man måste sätta något till sidan för att hinna med det som är viktigt. Mina barn kommer alltid först. Sen måste man jobba för att få ihop ekonomin. Man måste prioritera.
Idag har jag 7 barn o sambo o tiden blir bara mindre o mindre. De 24 timmarna som finns på dygnet bara springer iväg. Är det åldern som får en att känna det så?
Mina tankar om TID.
Tiden ÄR värdefull!


Follow En 7 barnsmammas vardagsliv BloggRegistret.se

2 kommentarer:

  1. tid är något som jag mer har tagit vara på sen jag fick barn. Tiden med dem är värdefull och den går alltför fort.

    SvaraRadera
  2. Tänkvärda ord:)Verkligen viktigt att ta vara på dagen och tiden med barnen för i att nafs är dom stora och utflugna!!
    Ha det riktigt gott:)

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...