onsdag 21 oktober 2009

Veckans bloggtema - Stress

Det var dags för veckans bloggtema och det är stress man ska skriva om.

Alla klarar vi av stress olika. För mig är det inte lönt att stressa för det tar längre tid än vad det skulle göra om jag stressade. Tyvärr så kan man stressa ändå fast man försöker att inte göra det.

Det finns olika sorters stress. Stress där man försöker skynda sig o stress som man känner inom sig.

Stress har en koppling till olika sjukdomar som schizofreni, ångestsyndrom och framförallt depression. Stress ökar även risken för åderförfettning (artheroskleros), hjärtsjukdomar, diabetes, depression, infektioner.

Man borde försöka tänka lite bättre kanske innan man stressar iväg.

Själv blir jag stirrig. Får inte något vettigt gjort egentligen utan springer mest runt som en yr höna.

Den inre stressen är mest jobbig tycker jag, Den finns där o gnager inom en. Den stressen kan ge ångest o man vet inte varför.

Det ena leder till det andra.

När jag hamnar i en situation där jag känner mig stressad så försöker jag varva ner o försöka tänka logiskt.

Jag vet vad stress kan göra så därför tvingar jag mig själv att ta det lugnt. Stanna upp o tänka.

För 9 år sen hade jag 3 barn att försörja. Jag var ensamstående med barnen o jobbade heltid för att få allt att gå ihop. Man gick upp tidigt. Gjorde i ordning barnen o gav de mat. Cyklade iväg med dom till skola o dagis. Sen var det dags att jobba sina 8 timmar. Efter jobbet var det dags att hämta barn. Det var inhandling, matlagning. Ätande och diskning efter det.

Läxor skulle göras. Barnen skulle bada o borsta tänder o sen var det dags för sagostund. När barnen somnat så var det dags för undanplockning o städning. Samt lite tvättning av kläder. Sen somnade man förhoppningsvis.

Dag ut o dag in. Till sist sa kroppen ifrån. Det var dags för ett läkarbesök o jag fick beskedet utbränd. Jag hade gått in i väggen som det så fint kallas för. Jag hade stressat upp min kropp.

Jag som hade orkat hur mycket som helst innan orkade knappt gå. Jag fick stödja mig på en cykel för att jag skulle kunna ta mig framåt.

Det tog sin lilla tid men sakta men säkert kom jag tillbaka till vardagen för att sedan hamna i en djup depression men det är en annan historia. Som jag kanske berättar om en dag.

Stressar gör jag aldrig mer. Jag kommer hellre försent isf!




Follow En 7 barnsmammas vardagsliv BloggRegistret.se

2 kommentarer:

  1. Ja det där med att stressa är inget bra! Blir bara fel i slutändan bara för att man stressat!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Stress... ja, det är jobbigt, men jag har en benägenhet att stressa upp mig i onödan. Då jag blir stressad blir jag lättirriterad.

    Egentligen tjänar man ju inget på att stressa upp sig... allt tar ju mycket längre tid då man är stressad!

    Allt som oftast går jag omkring med en inre stress & oro. Kan inte riktigt slappna av då det är så mycket runt omkring som måste kommas i håg & hinnas med...
    Kram kram // Helena

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...