torsdag 19 november 2009

Veckans bloggtema - jämställdhet

Mymlan vill att vi ska tänka till lite. Veckans tema är jämställdhet. Det första jag tänker på är rätt o slätt...skillnaden mellan könen så klart.

En kvinna och en man jobbar på samma ställe. Har samma yrke och utför samma arbeten. Får de lika mycket i lön? Nej inte alltid. Mannen får högre lön om de väljer ett arbete som är inriktat för kvinnor. Vem som nu har bestämt om vilket jobb som är relaterat till något kön vet jag inte, men det finns.

Killjobb och tjejjobb.

Tjejen får sällan någon chans i killbranschen o få högre löner för cheferna tror i förväg att man som tjej inte klarar av det jobbet.

Man måste vara stark o det är ju inte tjejer. Vad jag vet så finns det mängder av killar som inte är starka heller!

Det är kanske inte så överallt men man har råkat ut för det. Man har sökt ett jobb som kanske är typiskt för kvinnor...som inom vården. Har en kille sökt samtidigt så har killen fått jobbet pga att han är kille.

Söker man till ett ställe där det är typiskt killjobb så får man inte det för att man inte är just kille.

En kvinna får sällan ett karriärjobb för de har kanske barn. Kvinnan måste vara hemma med barnen. Mannen kan ju inte vara det! Kvinnan kan dessutom bli gravid!

Skulle en man ha barn så kan han få karriärsjobbet för han har ju säkert en fru som tar hand om barnen.

Är jag för orättvis?

Shadow Word generated at Pimp-My-Profile.com

Follow En 7 barnsmammas vardagsliv BloggRegistret.se



1 kommentar:

  1. Morr... jag blir också riktigt upprörd då frågor om jämställdhet kommer upp. Sverige 2010 är absolut inte jämställt!

    /Lilla a (gladdagboken.se)

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...