fredag 11 mars 2011

Dåligt samvete


Enligt Aftonbladet så skämd vissa föräldrar för att de har barn på dagis. Ja inte för att de har barnen på dagis egentligen utan de känner en stor press att hämta dom tidigt för att alla andra gör det. De skäms inte utan får dåligt samvete för att de låter sina barn vara kvar på dagis med kompisarna hämtas.

Hur många barn det rymmer på ett dagis är olika men jag har svårt för att tro att alla hämtar sina barn tidigt. Då hade ju inga barn varit kvar längre. Lite ironi i det hela skadar inte ;-)

Vi föräldrar som haft barnen på dagis fast vi inte har haft arbete har ibland fått samma känsla. Man får dåligt samvete för att man lämnar barnet på dagis fast man "bara" går hemma.Många tycker det är fult att man går hemma men lämnar sina barn på dagis. Man har själv valt att vara hemma har man ibland kunnat få höra och då man själv har valt så borde man ha barnen hemma. Jag bollar över de orden till motsatta då. De som jobbar heltid har ju själv valt att göra det då får dom ta konsekvenserna därefter med.

Jag har valt att vara hemma. Det är skönt att kunna mäta barnen i dörren när de är på väg hem. Det finns alltid någon vuxen hemma och som kan ta sig tid till dom om det skulle behövas. Jag har arbetat mycket förr och det är en omställning att "bara" gå hemma men gud ska veta att man är långtifrån ledig. Man har att göra och det passar jag på att göra under tiden barnen är i skolan. När barnen är hemma på eftermiddagen så har jag all tid i världen bara för dom.

Skulle jag jobba, oavsett om det är deltid eller heltid så hade jag inte haft den tiden med barnen som jag har idag. Det jag idag hinner med under dagen hade jag ju haft annars på kvällen om jag hade jobbat.

Jag avslutar mina tankar och funderingar runt detta att jag kan förstå de föräldrar som känner som de gör då de tror att alla andra barn blir hämtade och det bara är deras barn som går kvar. Vi andra har haft samma känslor.

Intressant? Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...