måndag 5 september 2011

Otroligt men sant

Jag läste på nyheterna om det äldre paret som varit gifta i 52 år. Nu ska de kanske tvingas att bli särade på på grund av pengar. Ja egentligen inte men ändå så är det så. Mannen i hemmet vill vårda sin fru hemma och det kostar mer pengar än vad de har råd med. 1500 kr i månaden blir 15000 kr om året och det är inga pengar som deras kommun vill betala, men de kan erbjuda korttidsboende.

Jag sitter som ett levande frågetecken faktiskt. Om det nu "bara" är 15000 kr om året, borde inte det vara mer ekonomiskt för Karlshamns kommun för det måste  kosta mycket mer än så att ha en människa boende på ett korttidsboende. Eller?

Att pengar ska styra allt. Betyder inte värdigheten något? Mänskligheten över huvudtaget? Tycker det är skam att äldre människor ska behöva säras på bara för pengar. Vill nu mannen vårda sin fru varför ska han inte få lov att göra det med lite ekonomisk hjälp?! jag kan tänka mig att frun känner sig så mycket tryggare med sin make bredvid sig med.

Sen nästa nyhet. Den om kvinnan som behöver en knäoperation men som måste sluta att röka för att få den gjord. Kvinnan som tycker det är otroligt att hon inte får sin operation bara för att hon röker.

Vad tycker ni? Ska hon få sin operation?

Citat Aftonbladet: Vid en rutinkontroll uppgav hon att hon var rökare – och inte tänkte sluta.– Då sa de att jag inte skulle få någon operation.Länskliniken för ortopedi i Piteå kräver fyra veckors tobaksfrihet före och åtta veckor efter operation. Många svenska sjukhus går numera på samma linje– Min första reaktion var: ”Ni måste skämta!” Jag blev förbannad! säger Ann.

Vad tycker jag?

Hmmm...vad blev hon förbannad för? Det handlar om hennes hälsa och rökning ingår inte i den sunda hälsan. Jag kan förstå att hon tycker att de överdriver men fast det är en operation i ett knä så är hälsan viktig. Vad som helst kan hända på ett operationsbord fast man kan tycka att det är mycket överdrivet.

Sen kan jag inte förstå ändå varför hon blir förbannad. Sjukhuset har sina regler och vill man ha något gjort där så får man följa reglerna. Det gäller ju överallt. Vill hon så gärna röka så kan hon väl börja igen 8 veckor efter operationen? Eller? Vad är egentligen problemet? Om hon anser att en knäoperation är behövligt för hennes välmående så borde hon tänka lika långt när det gäller rökningen.

Nej jag hackar inte på alla rökare. Jag tycker att rökare ska få röka om de vill men jag tycker oxå att de ska få ta de regler som är skrivna som alla andra får ta. Jag har själv rökt en gång i tiden och när läkaren sa till mig att vill du leva längre så slutar du att röka. Det räckte för mig för mitt liv var mig mer kärt än att slänga iväg det. Många vill att regler ska gälla och då gäller det väl även här?

Intressant? Tycker du om det du har läst? Tryck på gilla knappen :-D eller pusha vidare

1 kommentar:

  1. Det är hemskt att pengar ska styra allt
    man kommer långt med att visa varandra respekt

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...