lördag 10 november 2012

HLR - Första hjälpen

När jag var yngre och skulle börja i gymnasiet så visste jag att vi skulle få lära oss första hjälpen. Speciellt med tanke på vilken linje jag valde. Social Servis var yrkesinriktad och jag skulle bli vårdbiträde. Det yrket finns inte idag men vi som är utbildade till det är ju det ändå.

Under tiden jag gick min utbildning så växte man in i själva yrket och när det var dags att åka iväg och få utbildning i rädda liv så var jag faktiskt eld och lågor. Det är mycket bra att kunna det och det spelar ingen roll vilken utbildning man har. Det var något som jag lärde mig i skolan i alla fall.

Livräddning är något som jag tycker borde stå på alla elevers schema. Det är bra att kunna. Vem som helst kan träffa på en man eller en kvinna som behöver den hjälpen. Det kan hända precis överallt. Det vore hemskt om olyckan är framme och den som finns på plats inte vet hur den ska göra. Tänk om människan dör. Vilket dåligt samvete den personen borde ha.

Jag är en av dom som hade haft världens dåligaste samvete för jag gick aldrig den där kursen. Jag var hemma och var sjuk. Det var det jag sa till skolan i alla fall. Idag ångrar jag att jag stannade hemma. Det hade varit otroligt bra att kunna det.

Nu kan man ju faktiskt lära sig det ändå och det är inte ens något att tänka på om man ska göra det eller ej. Det är väl klart att man ska det tycker jag.

Kan du första hjälpen? Har du lärt dig det inom någon utbildning via skolan eller har du gått och lärt dig det ändå på din fritid?

Mer om HLR här. 


Intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...