måndag 11 februari 2013

Nyans från Egmont Kärnan

Jag medverkar i Egmonts Bloggpanel och kommer löpande att testa nya produkter och skriva om dom här i min blogg. Jag kommer att skriva om vad jag tycker om dom.

Det blir allt från sällskapsspel till spel i mobilen. Kika gärna in då och då för att se om det finns något nytt skrivet. I menyn ovan så finns det en länk till Blogginläggen om Egmont Kärnans produkter.



Barnspelets Nyans

Detta spel är ett lagspel som passar alla barn från 7 år. När du ska spela detta spel så behöver du bara ett eget ritpapper samt en penna. Resten som du behöver finns i spelkartongen som spelet ligger. Det här spelet går ut på att se detaljerna i en bild. Du har nämligen ett block framför dig med 6 ungefär likadana bilder. Det skiljer sig dock lite från varandra. Du har en tärning och den ska du slå och se vad du får för siffra utan att visa resten av med tävlanden. Samma siffra som du fick på tärningen ska du även ta i blocket. Vi säger att det är en kanin som finns på bilderna. Det är samma kanin fast de står olika. Du slår tärningen och får en trea. Då är det bild nummer tre som du ska kika på och försöka förklara det du ser på den bilden. Man beskriver bilden antingen med ord, gester eller genom att rita. Vad du ska göra beror helt och hållet på vilken färg du står på i spelplanen.
De viktiga färgrutorna
Det finns tre olika färger.
Den turkosa rutan betyder att du ska beskriva bilden med ord. Du får säga vad bilden föreställer, hur den ser ut, luktar och påminner om till exempel. Siffran som du fick på tärningen får du inte berätta för någon. De som får lov att svara är dom som är i ditt eget lag.
Den gula rutan betyder att du ska beskriva bilden med gester med kroppen. Inte så lätt kanske men det kan bli väldigt roligt. Du får lov att använda dig av ljud för att förstärka dina gester. Du får dock inte gestikulera bokstäver, siffror eller svar på var bildkortet har för siffra i blocket.
Den orange rutan betyder att du ska beskriva bilden genom att rita. Du får rita av bilden och rita vad den har för betydelse. Du får inte rita bokstäver eller siffror. De i laget får dock inte fråga något eller prata innan det är dags att svara. Det gäller oavsett färg på rutan.
Hur går spelet till då?
Jo ni lägger upp spelplanen på bordet. Delar upp er i lag och sätter spiralblocken mellan er. När ni är färdiga med all förberedelse så vänder ni på spiralblocket så att ni får upp bilder. Det finns en timer med i spelet som är på en minut. Den kan man stoppa när en deltagare har svarat rätt. Den ska stänngas av efter varje rätt svar för att sedan sättas igång igen när det är tur för nästa bild. Lagen väljer sin spelpjäs med. Sedan turas man om att beskriva bilder som då går på tid. Du ska få ditt eget lag att gissa rätt på så många bilder som möjligt. Ju fler du kan beskriva på ett bra sätt ju fler poäng får ni och ju snabbare kommer ni till målet. Svarar man rätt så får man gå ett steg framåt på spelplanen. Man slår igen med tärningen, tittar på var man står på spelplanen och beskriver en ny bild. Så fortsätter man tills tiden tar slut eller när ens medtävlande svarar fel. Skulle du svara fel så går turen direkt över till nästa lag. En ny minut börjar för det nya laget. Är ni fler än två lag som spelar så ska tävlingen gå medsols. Vinnaren blir den person som når den röda rutan.
Förpackningen och mitt omdöme samt mitt betyg
Spelet ligger i en mycket hållbar kartong. Alla pjäser och spelplan i spelet är också mycket hållbart. Det tåls att använda en hel del och det är ju bra för spelet kostar ju ändå lite grann. Kartongen ser egentligen inte rolig ut faktiskt. Det är penslar, färgklumpar och spelpjäser på den. Skulle jag se denna i hyllan i leksaksaffären så hade jag nog inte reflekterat över att den stod där egentligen. Det är synd för spelet är roligt att spela och barnen tycker det är underhållande så missar en spelköpare detta spel bara för att det ser tråkigt ut så är det ju synd. Detta är ett spel som både vuxna och barn kan spela. Det tar cirka en timme att spela spelet och det är alldeles lagom tycker jag. Jag spelade tillsammans med en väninna och med mina två flickor som är 10 och 15 år och med min son på 10 år. De gillade spelet skarpt. Så fast kartongen ser lite tråkig ut så rekommenderar jag spelet för det är underhållande och roligt. Spelet får fyra stjärnor av fem möjliga fast jag tycker kartongen är lite tråkig, Detta spel ska finnas i leksaksaffärerna och den kostar cirka 479 kronor.
Spelet finns att köpas på Lekmer - cdon - Leket

Instagram
Intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...