måndag 16 december 2013

Mordet på John Doe



Jag vann en upplevelse förra året och i helgen så for vi ner till Skåne för att uppleva den. Vi lämnade barnen hos min bror och på lördagen så åkte jag och Fredrik tåg till Malmö och checkade in på hotell Quality Hotel Konserthuset. Några timmar senare var det dags för mordgåtan.

Vi var 11 personer som skulle vara med och den tolfte var lekledaren. Vi satte oss vid ett långbord och inväntade instruktioner. Det hela skulle utspela sig medan vi åt vår middag. Det första vi fick veta var vilken karaktär vi skulle spela. Den jag fick var ju klockren :-)

Jag hette Nicki Strix och var en författare som hade som hobby att lösa mordgåtor. Nicki klarade det galant  till polisen förtret. Hon har knäckt dom svåraste gåtorna med sina egna metoder. Nicki är en smart kvinna som ser mer än vad många andra ser och det är för att hon bevakar allt som händer runtomkring henne. Inget går henne förbi.

Nicki kan sina saker och hon är en person som är rätt så mycket egen av sig. Hon kan och hon skäms inte för att tala om det för andra heller. Man kan inte säga att Nicki är så trevlig av sig. Hon är inte otrevlig men hon är inte trevlig heller. Hon kan mycket gärna stirra på en person bara för att.


Denna kvinna spelade jag då alltså. Det var inte alltför enkelt. jag skulle observera, inte vara så trevlig men samtidigt inte otrevlig. Jag skulle försöka luska ut så mycket som möjligt samtidigt som jag skulle hålla ett litet avstånd för att se vad som hände och höra vad som sades.

Man fick två brev. Ett först och sedan ett till lite längre in i spelet. I det stod det lite information och vad man skulle uppnå med sin karaktär.

I det första skulle jag lista ut vem som var mördaren och vilket motiv denne hade. Jag skulle samtidigt se till så att jag själv inte fick skulden. Jag skulle försöka vinna årets anställd och därmed vinna 1000kr. Jag skulle tjäna så mycket pengar som möjligt och ta reda på vem som sålde och köpte droger.

I det andra brevet så skulle jag lista ut vem som hade  möjlighet att hantera råttgiftet och jag skulle nominera mig till Tony angående årets arbetare på teatern. Jag stod ju på reservlistan som skådespelare.

Handlingen: På Balltorps Teater så spelas just nu Sista Ridån. Under akt 2 scen 1 så händer något som inte får hända. Den stora huvudrollsinnehavaren trillar ner till golvet och dör. Den stora John Doe dör framför några av de andra skådespelarna. Han har blivit mördad och någon bland kollegorna är mördaren.

Under en middag där de anställda samlas så kommer det fram ett och annat. Det finns en del oklarheter som klaras upp under middagens gång. En del trevliga och en del mindre trevliga. Men mitt i allt så befinner sig en mördare lös bland dom.

Vem är det?
Varför mördade denna person John Doe
Vad tjänade personen på det?

Tre små frågor som kräver sina svar. Det är upp till dig att lista ut det!

Jag hade turen att få Nicki Strix som karaktär för jag hade pengar att vinna på det. Jag fick en chans innan de andra att berätta för spelledaren om vem jag misstänkte. Hade jag rätt så skulle jag få en summa pengar. Hade jag fel så fick jag inga pengar men jag fick en mindre misstänkt att tänka på.

Jag hade rätt i mina misstankar och det blev jag glad för :-) Det innebar att jag hade observerat och dragit i rätt trådar. Jag lade ut små genvägar till mina kollegor. Inga genvägar som egentligen blev korta utan jag gav dom fel information. Det slutade med att det bara var jag som egentligen hade listat ut vem mördaren var.

I slutet då vi skulle enas om vem mördaren var så hamnade vi i olika grupper. Jag hamnade med tre andra. Den ena var den jag misstänkte var mördare. Det var ju personen i fråga med som faktiskt var mördare. Jag fick inte berätta för dessa tre att jag visste vem mördaren var men jag skulle prata för min sak om den jag misstänkte ändå. Inte det lättaste men det gick.

Jag var den enda i min grupp som först "anade" vem mördaren var, men efter lite påtryck från mig så började dom också misstänka denna person. När vi tre sa att vi trodde det var denna personen så sa den misstänkta mördaren: Det tror inte jag.

Hahaha...nej det är klart.

Vi skulle visa vad vi hade tjänat in under spelets gång. Jag hade fått ihop 1200 kr. Inte den som hade mest men inte den som hade minst heller :-)

Vi skulle utse den som var årets anställd. Det gällde att försöka få kollegorna att rösta på en, men jag tog ett steg tillbaka där. Jag valde det själv och riskerade att inte bli det, men jag ville hålla mig i bakgrunden. Titta och lyssna för att försöka få ihop de tusen kronorna i stället. De pengar som jag fick när jag berättade vem jag misstänkte. Det lyckades och gav utbetalning. Jag tjänade mer på det sättet.

Ja vi spelade teater utan manuskript. Det enda manuskript som fanns var det som skulle spelas upp i spelet. Den scen där John Doe dog i. Resten skrev vi själva med vårt handlande. Det var superroligt.

Middagen var god med. Det började med skaldjurssoppa som var mycket god. Första gången jag har ätit en sådan soppa. Sedan blev det fläskfilé med potatisgratäng. Så otroligt gott! Tyvärr så fick jag inga bilder på maten. Jag hade fullt upp med att luska ut information.

Jag och sambon hade mycket trevligt och framför allt roligt. Är ni intresserade av att spela teater och fånga en mördare samtidigt så rekommenderar jag denna upplevelse.

Intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...