måndag 16 december 2013

Man har ett val här i livet

Det handlar om en 92 årig man. Alltid välklädd, perfekt rakad och kammad enligt senaste stuket redan klockan åtta om morgnarna. Detta trots att han knappt har ledsyn.

Idag flyttade han till ålderdomshemmet.
Hans 70 åriga fru gick nyligen bort och detta gjorde flytten nödvändig. 

Efter flera timmars tålmodig väntan i receptionen log han varmt när de berättade att hans rum var färdigt.

När han manövrerade sin rullator mot hissen gavs han en visuell beskrivning om hur hans rum såg ut, inklusive detaljer om gardiner och utsmyckning.

"Jag älskar det" sade han med samma entusiasm som en åttaåring som just fått en valp.

Men du har inte sett det än förklarade man...

Det har inte med rummet att göra. Lycka är något man kan bestämma i förväg.
Om jag gillar rummet beror inte på hur möblerna ser ut och är placerade
- det beror på min inställning.
Jag har redan bestämt mig att älska rummet.

Min lycka är ett beslut som jag tar varje morgon.
Jag har ett val.
Jag kan ligga kvar i sängen och klaga över alla mina kroppsdelar som fungerar dåligt eller inte fungerar alls
- eller ta mig ur sängen och vara tacksam över de delar som fortfarande fungerar.

Varje ny dag är en gåva och så länge som jag kan öppna mina ögon skall jag fokusera på den dagen och njuta av alla fina minnen jag har och fylla den med nya.

Ålderdomen är som ett minnenas bankkonto. Du plockar ut de minnen som du lagt in under din livstid.

Så mitt råd till dig är fylla varje dag med goda minnen i ditt minnesbankkonto.
Jag fortsätter att sätta in i mitt.

Några enkla råd som leder till lycka:

1. Befria ditt hjärta från hat.
2. Befria ditt sinne från bekymmer.
3. Leva enkelt.
4. Ge mer.
5. Förvänta dig mindre.

Okänd.



Intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...