torsdag 2 april 2009

Dråpmisstänkt läkare

Dråpmisstänkt läkare kräver att fallet läggs ner .
En läkare från Astrid Lindgrens sjukhus är misstänkt för att ha skuld till att en liten för tidigt född flicka dog. Pga för hög dos morfin.

Flickan föddes för tidigt och hade svår syresbrist. Under sitt andra levnadsdygn så fick hon av misstag för mycket Natrium av en sjuksköterska.

Läkaren misstänks för att injicerat dödliga doser morfin och tiopental i en hjärnskadad liten flicka i samband med att respiratorn skulle stängas av.

Läkaren säger att det finns inga underlag på när flickebarnet fick sin dödliga dos. Läkarna kräver nu bättre riktlinjer.

Det är et svårt fall det där. De måste veta när flickan fick sin dödliga dos säger dom, men HUR kunde hon få så hög dos överhuvudtaget?
De har väl journaler där de skriver vad barnet får o har fått?

Någon måste vara ansvarig för det som hänt.

25 kommentarer:

  1. Vad skall någon hållas till ansvar för?
    Att ett svårt sjukt barn dör trots bästa möjliga vård?

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad du kallar för bästa möjliga vård men när ett spädbarn får natrium av misstag samt en för hög dos morfin så kallar jag inte det för bästa möjliga vård!

    SvaraRadera
  3. Andrés Lindgren2 april 2009 kl. 19:51

    Vad kallar du det då?

    Oavsett vad läkaren har gjort eller inte gjort, tycker du kanske att flickan istället hade fått bättre vård om hon fått dö smärtsamt och långsamt?

    Ett barn som är på väg att dö på grund av så omfattande skador kan inte få mycket annan behandling. Att hjälpa någon i ett kritiskt tillstånd kräver ibland att man fattar beslut utifrån vad situationen kräver, men som sagt om lagen är otydlig kanske det är bäst att låta det vara och låta barnet dö av sig själv, oavsett hur plågsamt det må vara.

    Är det bara jag som har svårt att förstå hur människor kan sakna den empatin?

    SvaraRadera
  4. Andrés Lindgren...de nyheter jag har läst om detta så har jag inte sett att barnet skulle lida o ha ont. Flickan var för tidigt född. Man behöver inte ha ont för det.

    Visst...nu fick flickan morfin så ont hade hon kanske, men ger det en människa rätt att bestämma att barnet ska få så pass mycket högre doser än vad barnet kan ta emot? Doser som är dödande?

    Jag saknar absolut ingen empati. Jag anser inte att NÅGON har rätt till att ge någon något som de absolut INTE ska ha! Oavsett vad det är.

    Om nu någon av dom som hade hand om flickan tyckte så mycket synd om henne o tyckte att det var bättre att hon fick dö...för hon led o hade ont. Då ska de få ge barnet höga doser som är dödande för de känner empati?

    Jag kallar inte det för empati utan för mord. Vet dom att det dom gör är dödande så är det inte empati dom känner!

    SvaraRadera
  5. Läste detta på nätet
    Citat: Flickebarnet föddes för tidigt med svår syrebrist. Under sitt andra levnadsdygn fick hon av misstag för mycket natrium av en sjuksköterska. Efter det visade ultraljud att hon led av dubbelsidig hjärnblödning. Spädbarnet var döende och bortom allt hopp när hon ska ha fått de dödliga injektionerna.

    Oavsett om flickebarnet var döende så är det fel att ge barnet en för hög dos av medicin. INGEN har den rättet att ta det beslutet att göra så.

    Nu är det gjort av misstag o det är ännu värre. Det visar att de inte har koll på vad den andre gör.

    Nästa gång kan det hända ett barn som kommer att bli bra. OM barnet inte får för hög dos medicin vill säga!

    SvaraRadera
  6. Fallet handlar inte om natriumdosen. Den har behandlats klart(?) separat.
    Det som har förorsakat gripande/häktning/misstanke för mord är vården i livets slutskede. Där finns inget i dagsläget som talar mot att den åtalde läkaren har gett bästa möjliga vård.

    SvaraRadera
  7. Jag skrev vad som hade hänt o sen gav jag min åsikt om det. Fast de har behandlat klart Natriumdosen så har det hänt att flickan fick det av misstag.

    Jag ifrågesätter hur barnet har fått den bästa möjliga vård när barnet fick Natrium av MISSTAG.

    De missade tydligen att skriva i journalerna med därför fick hon mer morfin än vad hon skulle.

    Jag ifrågesätter hur det kan vara möjligt att sådant kan hända där de ger sina patienter bästa möjliga vård?

    SvaraRadera
  8. Rubriken på inlägget är "Dråpmisstänkt läkare". Den dråpmisstänkta läkaren har absolut inget med droppet att göra. Misstag sker på alla arbetsplatser. De bör minimeras. I detta fall hade antagligen misstaget inga svåra konsekvenser för flickan. Vi vet väldigt lite om vad som står i journalen, bara det som den ena parten velat släppa. Journalföringen är heller inte enbart denna läkares ansvar. Det är också ytterst osannolikt att flickan fick mer morfin än vad som krävdes för att dämpa det fruktansvärda tillstånd som drabbar en människa med andnöd. (Respiratorn kopplades ifrån med föräldrarnas medgivande.)

    SvaraRadera
  9. Nej det är sant. Rubriken är dråpmisstänkt läkare. Fallet handlar om läkaren. Sen skrev jag vad som har hänt. Vad flickan har fått i sig av misstag.

    Visst kan misstag hända på varje arbetsplats, men på sjukhus ska de helst inte hända. Skulle det hända så får någon bära ansvaret.

    Frågan är vem som bär ansvaret här.

    SvaraRadera
  10. När det gäller det misstag som bevisligen begåtts alltså natriumdroppet. Har jag bestämt för mig att sjuksköterskan som kopplade in fel koncentration har hållits som ansvarig.

    SvaraRadera
  11. Oavsett om sköterskan har hållts ansvarig så har det ju hänt. Frågan är fortfarande HUR det kan hända?

    Jag vet att mnisstag kan göras men inte på vilka arbetsplatser som helst kan det accepteras.

    SvaraRadera
  12. Mina egna och andras misstag drabbar mig varje dag. Inom en verksamhet som sjukvård lägger man mycket ansträngning och pengar på att minimera antalet misstag och konsekvenserna av dem. Verksamheten är och lär förbli beroende av manuell hantering alltså förväntar jag mig inget annat än att ett visst antal misstag måste accepteras. Det är givetvis mycket tråkigt för dem som drabbas. Precis som det är väldigt tråkigt för den "Dråpmisstänkte läkaren" att åklagaren med största sannolikhet har begått ett stort misstag och att du blandar ihop två olika saker.

    SvaraRadera
  13. Jag ger bara min åsikt om vad jag tycker. Som sagt...visst sker det misstag som alla drabbas av mer eller mindre, men vissa misstag får helt enkelt inte ske bara!

    Sen om du tycker att jag blandar ihop saker bara för att jag ger min åsikt om flera olika saker, är upp till dig.

    SvaraRadera
  14. Kan du ge mig ett förslag på hur jag skall undvika misstag som inte får ske?

    SvaraRadera
  15. Jag anser att misstag inte får ske tex på sjukhus där resultaten blir att en patiens dör.

    Oavsett om patiensen är utom all räddning så ska man inte få skynda på processen av misstag.

    Det kan hända att misstag sker o då är dte någon som är ansvarig för det!

    SvaraRadera
  16. Hur skall man göra på sjukhus för att INGA misstag skall ske?
    Det är vid det här laget ganska säkert att den "Dråpmisstänkta läkaren" inte med avsikt eller av misstag påskyndade döden. Vill du att människor skall behöva lida i onödan på sin dödsbädd?

    SvaraRadera
  17. Jag har inte sagt att den misstänkte läkaren är skyldig. Jag skrev att NÅGON måste ha ansvaret för vad som hände.

    Nej jag anser inte att någon ska behöva lida i onödan men jag anser inte att någon kan spela gud o avsluta någon annans liv med flit.

    Nu menar jag inte att någon har gjort det med flit. Jag svarade bara på frågan.

    SvaraRadera
  18. Allt tyder alltså på att just Gud hade ansvaret för att flickan dog eftersom ingen människa kan påverka vissa förlopp bara lindra.

    SvaraRadera
  19. Jag kallar det inte för att linda när en för hög dos ges.Att spela rysk roulett med andras människors liv är inte acceptabelt. Man kan inte ge för höga doser medicin bara för att lindra. De som jobbar på sjukhus borde veta vad som kan hända då.

    Vet dom det o gör det iaf så handlar det inte om att lindra någon smärta utan då gör dom det avsiktligt o det hoppas jag inte att dom gjorde!

    SvaraRadera
  20. Fallet handlar om en döende människa som fått smärtlindring. Läkaren förnekar bestämt och trovärdigt att hon medicinerat annat än i lindrande syfte. Som kanske framgått av debatten är gränsen mellan liv och död hårfin i fall som detta. I dagsläget finns ingen expert inom vårdformen som har ifrågasatt läkarens agerande.

    SvaraRadera
  21. Jag har inte påstått heller att det är någon expert som har ifrågesatt läkarens agerande.

    JAG ifrågesatte!

    Läkaren säger att hon har medicinerat för smärtlindring.

    JAG frågar HUR det kan komma sig att hon får mer morfin än vad hennes kropp orkar med!

    Oavsett om flickan var döende så ska hon inte ha mer än vad kroppen orkar. Ger man mer än det så är det inte smärtlindring man är ute efter.

    VAD? Det låter jag var o en fråga sig o finna svaren på.

    SvaraRadera
  22. Det är inte bevisat att flickan dog av smärtlindringen.

    SvaraRadera
  23. Nej..det är det inte, men enligt tidningarna så fick hon för stor dos av smärtlindring. Sen om det inte var det som var orsaken får tiden utvisa. Oavsett så ska väl ingen få för höga doser av medicin som i detta fallet var smärtlindring?

    SvaraRadera
  24. Min sammanfattning av det som står i tidningarna är: Åklagaren hävdar att flickan fick för mycket smärtlindring. Experter på barnintensivvård och farmakologi hävdar att det är ytterst osannolikt.

    SvaraRadera
  25. Förhoppningsvis så är det så oxå.

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...