torsdag 15 oktober 2009

Blog Action Day 2009 Climate Change



Idag den 15:e Oktober 2009 är det Blog Action Day. I år är ämnet klimatet. Tusentals bloggar världen över, bloggar om just klimatförändringar.

Enligt mätningar så håller det globala klimatet på att bli varmare och att därtill relaterade förändringar sker. Varför det sker omfattar naturlig och mänsklig påverkan.

Det är viktigt att veta om det är vi människor som ligger bakom det hela. Skulle det vara så så måste vi människor tänka oss för hur vi vill ha vår framtid. Hur våra barn o barnbarn o barnbarnbarn ska ha för framtid.

Det finns många frågor men sitter vi människor själv på svaren?

Jag menar...är det vi människor som är en del av orsaken till förändringarna så måste vi tänka oss för hur vi kan göra för att förbättra det. Men HUR?

Hur viktigt är det med att sortera sopor tex? Många tycker att det spelar ju ingen roll om jag inte gör det. Jag är bara en. Men det är många som tänker så och när alla dom har slängt sina sopor utan att sortera dom så finns det snart ett berg av osorterade sopor. DÄR märks förändringarna.

Eller är jag ute o simmar?

Om man tar de stackars isbjörnarna. Isbjörnarna kämpar för sin överlevnad i en av jordens sista vildmarker – Arktis. De hittar ingen land att föda sin barn på.

Foto: AP

När jag ändå är inne på is o snö så fortsätter jag där. När jag var barn så hade vi vintrar med snö. Det var snödrivor vid vägarna och man kunde göra olika sorters hyddor av snö. Vi hade snöbollskrig. Gömde oss bakom våra fort vi hade gjort. Det är nu ca 20-25 år sedan.

Idag kommer det snö men i vilken mängd? När det är vinter så är graderna inte så höga eller låga beroende på hur man säger det. Snön ligger sällan kvar mer än ett par dagar sen blir det tö och slask.

Det har verkligen blivit förändringar där.

Jag är långt ifrån insatt i denna frågan om klimatet. Jag vet bara att det måste ske en förändring o är det vi människor som ligger bakom de förändringarna så måste vi människor börja tänka om! Det hjälper inte att bara en försöker utan alla måste ta sitt ansvar.

En förändring börjar med dig! (eller mig)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


Follow En 7 barnsmammas vardagsliv BloggRegistret.se

1 kommentar:

  1. Jag tycker att du sätter fingret på något viktigt - det här med vars och ens ansvar. För jag tror inte det spelar någon roll huruvida enskilda individers sätt att agera påverkar lite eller mycket. Här är det frågan om en global folkrörelse. Det krävs en sådan. Det räcker inte med globala politiska beslut. Jag tänker på kvinnor i Afrika som planterar träd likaväl som på människor i Sverige som sopsorterar. Vi är alla människor - och eftersom människan är det mest sociala av alla däggdjur och har sådana möjligheter till kommunikation som vi har (mha tekniken) så är den här sammanhållande samhörighetskänslan otroligt viktig. Tillsammans kan vi nog fixa det. Och i tillsammans innefattar jag även alla politiker både på lokal och global nivå.

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...