torsdag 29 oktober 2009

Veckans bloggtema - Invandring och främlingsfientlighet

Mymlan vill att vi fördjupar oss i invandring och främlingsfientlighet

Ja...det finns nog en hel del att säga om det o det är många bloggare som har gjort det med. När man skriver bloggar om olika teman så blir det oftast om sina egna erfarenheter, men finns det egentligen inte mer längre bort?

Vad menar jag med det?

Jo iaf av de erfarenheter jag har med invandring så hoppas jag o tror att andra har bättre åsikter än vad jag har. Jag har bott i ett område där det blandades mycket av olika invandrare. Det blev för mycket nationaliteter och de flesta tog inte seden dit de kom.

Det blev så mycket av de olika raserna så en invandrare tyckte det gick för långt. Han gick runt med protestlistor som han sedan lämnade upp till bostadsområdet. På listan stod det klart o tydligt att de som skrev på tyckte det var för mycket invandrare i området.

Av 194 barn sm bodde i området var det enbart 16 st som var svenskar. Övriga barn var blandade från olika länder. Av dessa 16 barn var 5 av dom mina. 3 av dm var en väninnas och övriga 8 barn var uppdelade i 2 familjer.

Det bråkades mycket o det blev mycket vandalisering och brottslighet.

Nu menar jag inte att det var invandrarna som var skyldiga till allt utan det var svenskarna med, men det jag vill ha fram är att jag tror inte på för mycket blandning av människor som kommer från olika kulturer. Det går inte ihop. Det blir en krock och någonstans faller det.

Man förstår inte varandra helt enkelt.




Follow En 7 barnsmammas vardagsliv BloggRegistret.se

2 kommentarer:

  1. Jag har bott i Hallunda i Botkyrka utanför Stockholm och jag vet vad du pratar om. Samtidigt som det är en trygghet för invandrare att bo ihop med människor från samma världsdel blir det också ett handikapp. Om för många människor i ett litet område inte är svenskar med svenska rötter är det svårt att lära svenska seder - det behöver man inte vara akademiker för att förstå.

    Krocken mellan kulturer blir ibland för svår, särskilt som många invandrare (och deras barn) överdriver sin kultur för att få känna sig etniska. Det samma gäller många svenskar, grisfester och knäckebröd/kaviar är väl en klassiker.

    Nej, gärna invandring, men låt dem bli en del av det svenska samhället, segregera inte våra nya vänner!

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig i det du skriver men det sista om att låta dom bli del i det svenska samhället är kanske inte så lätt alla ggr, för det är många av invandrarna som inte vill bli del av det.

    SvaraRadera

Tack för att du läste mitt blogginlägg. Du är välkommen tillbaka.
Önskar dig en fin dag ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...